Használjunk kevesebb sót!

Fotó: gettyimages.com

Ha sorra szeretnénk venni a tápanyagokat, amelyek kapcsán a legnagyobb az eltérés az ajánlott és a bevitt mennyiségek között, akkor a sóval kell kezdenünk. Általános egészségügyi probléma Magyarországon, hogy túl sok nátriumot fogyasztunk.

A gyermekek 3-4-szer több sót fogyasztanak a kelleténél

A nátriumfogyasztás legfőbb forrása a konyhasó (nátrium-klorid), amelyet nemcsak az ételek közvetlen sózásával, hanem az élelmiszerek sótartalmával is elfogyasztunk.

Miért veszélyes a túl sok konyhasó?

  • A hosszantartó, túl sok nátriumfogyasztás növeli a vérnyomást és megterheli a kisgyermek veséjét.
  • A sok só a vér sűrűségét emeli meg. A szervezet erre úgy reagál, hogy szomjas lesz, és sok vizet iszik, amíg a vér sűrűsége helyreáll, de ennek következtében megnő a keringő vér mennyisége az erekben. A több vér egy zárt rendszerben emeli a vérnyomást.

Ezért ügyelnünk kell arra, hogy gyermekünk ne fogyasszon túlzottan sós ételeket az első három évben, ezzel nemcsak a magas nátriumbevitelt kerülhetjük el, de kialakíthatjuk a pici felnőttkori ízlését is.

Hogyan csökkentsük a nátriumbevitelt?

  • Minél kevesebb hozzáadott sót használjunk az ételkészítéshez!
  • Készételek helyett magunk főzzük ételeinket!
  • A hagyományos sót cseréljük le csökkentett nátriumtartalmú sóra!
  • A sós nassolnivalók helyett fogyasszunk friss zöldséget, gyümölcsöt!
  • Ellenőrizzük a csomagolásokon a termékek nátriumtartalmát, válasszunk gyermekek számára készült ételeket, italokat!
  • Magas nátriumtartalmú élelmiszerek közé soroljuk a készételeket, sós ropogtatnivalókat, chipseket, kenyereket, sajtokat, kolbászokat és szalámikat, ezek ne szerepeljenek rendszeresen a gyerekek étrendjében, ha mégis adunk nekik, ez csak kis mennyiségben történjen.

Magyar Gyermekorvosok Társasága