Moccanj gyermekeddel

A jó közérzet és az egészség egyik legfontosabb alapja a testmozgás. Egy speciális „harmóniateremtő” módszer, ami persze nem a legkényelmesebb, de hosszú távon ez a leginkább működőképes. A sport jótékony hatásai számtalan területen tapasztalható. Azon túl, hogy az egészségmegőrzés elengedhetetlen eleme, a testi-lelki fejlődés és szórakozás nyilvánvaló formája is.

A mozgás módszer a testi-lelki egyensúly megteremtéséhez

A testmozgás az egyik legjobb szövetséges lehet az EGÉSZség megőrzésésében, újrateremtésének folyamatában. Felfrissít, energetizál, kikapcsol. …Nemcsak a testet, hanem a lelket és a szellemet is pozitívra hangolja.

  • Segít fizikai kondíció megőrzésében, helyreállításában
  • Regeneráló hatású, energetizálja a szervezetet
  • Stresszoldó hatású, kizökkent a napi mókuskerékből
  • Lelki feltöltődést, sikerélményt és közösségi élményt nyújt
  • Fejleszti az önismeretet, megtapasztaltatja (és tágítja) a fizikai-lelki korlátokat

A mozgás segít, ha általánosan lestrapáltnak érezzük magunkat, ha stresszesek a napjaink, ha lehangoltak vagyunk, ha lazulásra vágyunk, ha fizikailag formába akarjuk hozni magunkat, ha ki akarunk törni a szürke napok monoton zakatolásából, ha izgatottak vagyunk és fölös energiáinkat le akarjuk vezetni vagy ha jó érzésünket ki akarjuk tombolni. A mozgás egy módszer a testi-lelki-szellemi egyensúly megteremtésére. Amikor mozgunk, nemcsak szemlélői vagyunk az eseményeknek, hanem aktív résztvevői is. A mozgás igazi kikapcsolódás. Az összpontosítás, a fizikai bevonódás, a feladatmegoldás és az öröm ugyanis kiiktat minden más belső vagy külső „zavaró tényezőt”.

Mozgás a kisgyermekeseknek is jár

A mozgás beépítése a mindennapokba kisgyermekes családok körében is elengedhetetlen. A várandósság, a szülés és a babagondozás olyan pluszterhelést jelent testi, lelki és szellemi értelemben, amit felelőtlenség figyelmen kívül hagyni. A tartásproblémák, az elhízás, a lehangoltság általános az anyukák (és apukák) körében. Öngerjesztő folyamat indul el: minél több akadálya van a mozgásnak és a játéknak, annál kevésbé érzi a szülő jól magát a bőrében. Minél kevésbé érzi jól magát, annál kevésbé vidám és érdekes partner a gyermekének (és a társának).

Mozgás a hétköznapokban

Természetesen az aktív élethez mindenképpen szükséges idő, energia és kedv. Sajnos, amikor ott tornyosulnak a napi teendők, a mozgás az, ami talán a listáról a legkönnyebben lemarad. Hiába a hangzatos szavak: a sport feltölt, energikusabbá tesz, harmóniát teremt (és ez által hatékonyabbá egyéb teendőinkben). Elszántság és tudatosság nélkül ezek csak jól hangzó szavak maradnak. Idő, energia és kedv… Nos, a kisgyermekes családok ezekben aztán igazán nem bővelkednek. A sok teendő mellett a fáradtság talán a legnagyobb ellenség… Mégsem törvényszerű, hogy kisbaba mellett anyukák, apukák, nagyszülők lestrapáltak, elgyötörtek és megfakultak legyenek.

Kezdő tornázóknak

Néhány apró trükkel gyermek(ek) társaságában, otthon, a házimunka és a gyermekgondozás-nevelés közben is végezhetünk pár tartásjavító-alakformáló gyakorlatot. Bíztatásul, első lépésként a lényeg az átmozgatás, a stressz elűzése és az elgémberedett test átmozgatása. Ilyenkor még nem a fogyasztáson vagy a szervezet megdolgoztatásán van a hangsúly, sokkal inkább a kímélő átmozgatáson, így „bevezetve” a mozgást a napi rutinba. Később persze, amikor a mozgás beépült a napirendbe, az eltökélt anyukák akár egy komplex edzésprogramba is belefoghatnak.

Miért mozogj anyukaként?

Azért, hogy…

  • szervezeted energikus,
  • teherbíró képességed jó,
  • hangulatod, kedved pozitív,
  • tartásod szép,
  • bőröd rugalmas és élettel teli,
  • melled, hasad, popsid feszes,
  • testsúlyod termetednek megfelelő,
  • szervezeted belső funkciói ideális,
  • izom és vázrendszered erős,
  • szív és érrendszered ép,

..maradjon.

És azért, hogy…

  • egy második, harmadik gyermekvállalásának is erőd teljében vághass bele,
  • egy, két, három gyermeknek is „partnere” tudj maradni nemcsak ma, hanem 10 év múlva is,
  • egy, két, három gyerek mellett is nő maradhass.

Csoba Ildikó
testnevelő tanár