Kell a gyereknek a vitamin

Kalciumhiánytól gyenge csontok és fogak, magas vérnyomás, vashiánytól a szellemi képességek elmaradása, a D-vitamin hiányától más zsíroldékony vitaminok hiánya és csontképződési zavarok várhatók. A gyermek nem kis felnőtt, nem eheti csak azt, amit a szülei.

Kalcium

A szervezet csont, fog fejlődéséhez elengedhetetlen a kalcium. Sajnos, a vizsgálati eredmények alapján a kisgyermekek 30%-a kevesebbet fogyaszt, mint a napi szükséglet 70%-a, ami súlyos problémákat vetít előre. Kalciumhiányos táplálkozás esetén a fogak, és a csontok sűrűsége csökken, ami korai csontritkuláshoz vezethet. Ma már az is bizonyított, hogy magasvérnyomás-betegség kialakulása gyakoribb a túl kevés kalciumot fogyasztók között.

  • Napi 3 dl joghurt, 50g túró vagy 20-30g sovány sajt

A hazai táplálkozási ajánlások szerint már 1 éves kortól napi 4-5dl tejalapú italt vagy annak megfelelő tejterméket (3dl joghurt/kefir vagy 50g túró vagy 20-30g sovány sajt) kell fogyasztanunk egész életen át, hogy csontjaink elég erősek maradjanak. Ebben a korban még kiemelten fontos a tejalapú táplálás. A túl korai tehéntejadás fokozza bizonyos betegségek (allergia, cukorbetegség) kialakulását. Ezért a szakemberek azt javasolják, hogy a kicsi 2-3 éves kora előtt ne fogyasszon rendszeresen tehéntejet. A gyermekorvosok a tej pótlására tejalapú gyerekitalt javasolnak, mert ennek kalcium tartalma megfelelő. A kalcium forrásai a tejtermékek, tejalapú gyermekitalok, mák, szezámmag.

  • A kóla miatt kevesebb kalcium szívódik fel

A kalcium megfelelő felszívódása érdekében kerülni kell a magas foszfortartalmú élelmiszereket, ugyanis a foszfor és a kalcium ugyanazon az úton szívódik fel, így akadályozzák egymás hasznosulását. Magas foszfor tartalmú élelmiszerek pl. a zsíros sajtok, kakaó és az abból készült élelmiszerek, kólafélék, kávé.

Vas

A vas egyik legfontosabb szerepét a vérképzésben tölti be, de ezen felül kisgyermekkorban az agy és az idegrendszer, tehát a szellemi fejlődésben is aktívan részt vesz. A vizsgálat eredményei szerint a kisgyermekek 80%-a vashiányosan táplálkozik. A gyerekek harmada pedig kritikusan alacsony vasmennyiséget fogyaszt. Bár a vasszint utólagos kezeléssel helyreállítható, de a vashiány következményei visszafordíthatatlanok lehetnek. A megoldás a csecsemő- illetve a kisdedkori vashiány megelőzése, mégpedig vasban dús étkezéssel.

  • Vasban gazdag élelmiszerek pl. a májfélék, vörös hús, brokkoli, lencse, tejalapú gyerekital, mák, stb.

A vas felszívódásáról azonban tudni kell, hogy az állati eredetű élelmiszerekből hasznosul a leginkább, azaz 15%-ban, míg a növényekből csupán kb. 5%-uk. Ezen felül a vasban gazdag növények (pl. spenót) oxálsavat is tartalmaznak, mely meggátolja a vas felszívódását. Tehát, a vasat megfelelő mennyiségben tartalmazó étrend minden esetben tartalmazzon állati eredetű élelmiszereket.

  • Tejalapú gyermekitalok

A tehéntejben nagyon kevés a vas, ráadásul a túl korai tehéntej adás fokozhatja az allergia és a cukorbetegség kialakulását, ezért a szakemberek azt javasolják, hogy a kicsi 2-3 éves kora előtt ne fogyasszon rendszeresen tehéntejet. Ahhoz, hogy elkerüljünk a vashiányt, 1 éves kor felett helyettesítsük a tejet tejalapú gyerekitallal, mely megfelelő mennyiségben és jól felszívódó formában tartalmazza a vasat.

D-vitamin

A kutatás eredményei alapján a gyerekek 90%-a kevesebb D-vitamint fogyasztott, mint szükséges. A kalciummal együtt a csontok és fogak fejlődésében fontos zsíroldékony vitamin, hiánya csontfejlődési zavarokhoz vezethet. A D-vitamin a nap ultraibolya sugárzásának hatására a bőrben is képződik elővitaminjából. Megfelelő táplálkozással és kis napozással könnyen gondoskodhatunk a D-vitamin bevitelről.

  • Tengeri hal, tojássárgája, margarinok

D-vitamin elő-vitamin forrásai pl. a tengeri halak (hering, lazac, makréla, szardínia), D-vitamint tartalmazó margarinok, tőkehalmáj olaj, tojássárgája, gyermekek számára készült termékek, tejalapú gyerekitalok. A D-vitamin a kalcium felszívódásában is fontos, segítő szerepet játszik.

Az egészséges felnőttkor gyökerei a gyermekkorban találhatóak meg, ezért fontos, hogy gyermekünk étrendjét az első három évben megfelelően alakítsuk ki. A gyerek nem kis felnőtt, ezért nem eheti azt, amit szülei. Ha már kicsi kortól kezdve odafigyelünk a kicsik, vas, kalcium és D-vitamin bevitelére, akkor nagy eséllyel olyan hiányállapotokból eredő betegségeket előzhetünk meg, melyek a későbbi egészségre is kihathatnak. A só megfelelő adagolásával pedig már kicsi kortól egészséges irányba formálhatjuk gyermekünk ízlését.

Nézzük meg a termékek csomagolását, és válasszunk olyan gyermekek számára készült termékeket, melyek a megfelelő arányban tartalmazzák a szükséges tápanyagokat.

Magyar Gyermekorvosok Társasága