A leendő apáknak is kell a vitamin

A gyermekvállalást tervező pároknak a teherbeesésre testileg-lelkileg fel kell készülni. Vonatkozik ez az anyára és az apára egyaránt. 
A férfi nemzőképessége szempontjából fontos:
– az ejakulátumban lévő spermiumok száma (összes spermiumszám és az egy milliliterben lévő spermiumszám),
– a spermiumok mozgási tulajdonsága (más szóval: motilitása),
– valamint a normális és kóros alakú spermiumok aránya.
Sajnálatosan az elmúlt évtizedekben a férfiaknál folyamatosan csökkent az egészséges spermiumok száma/aránya. Ma már igazolt tény, hogy a férfi szervezetét ért különféle fizikai és kémiai hatások (pl. sugárzások, alkohol, dohányfüst, gyógyszerek) miatt károsodhatnak a hímivarsejtek. Mind a spermiumok termelődése során, mind a spermiumok méretében és alakjában, illetve teljesítőképességében bekövetkezhetnek olyan nem kívánatos változások, amik a megtermékenyítés valószínűségét jelentősen csökkentik.
A gyermektelen párok mintegy 40 %-ánál a férfiak gyenge spermaminősége miatt marad el a várt gyermekáldás.

Egészséges életmóddal a nemzőképtelenség ellen

Megfelelő életmóddal törekedni kell a káros környezeti hatások és a stressz elkerülésére, illetve kiegyensúlyozott táplálkozással a szervezetet kellő mennyiségű vitaminhoz és nyomelemhez kell juttatni.
Tudományosan igazolt, hogy bizonyos vitaminok, ásványi anyagok és antioxidáns hatású anyagok a nemzőképességet javíthatják. A gyógyszertárakban egyre több olyan vitamin- és nyomelem készítmény jelenik meg, amiknek a szedését leendő apáknak ajánlják. Mivel a spermiumok fejlődése és érése mintegy három hónapot vesz igénybe, ezeket a készítményeket a teherbeesés tervezett időpontja előtt legalább 3-4 hónappal el kell kezdeni rendszeresen szedni.

A spermiumok egészséges fejlődéséért

Mit tartalmaznak ez említett patikaszerek? Mik azok a vitaminok és nyomelemek, amik a spermiumok egészséges fejlődését segítik?
Leggyakrabban a következő vitaminok és ásványi anyagok, vagy ezek kombinációi találhatók meg a megtermékenyítő-képességet fokozó készítményekben:

  • A-vitamin

Az antioxidáns hatású vitamin a spermiumok épségét védi. Napi 800 mikrogramm A-vitamin bevitelt javasolt. Sok esetben az A-vitamin helyett annak az elő-vitaminja, a béta-karotin szerepel a készítményekben.

  • B6-vitamin

A férfi nemi hormon szintézisben fontos szerepet tölt be a B6-vitamin. Állatkísérletekben kimutatták, hogy a hiánya infertilitáshoz vezethet. Napi 1,4 mg a B6-vitamin szükséglet.

  • B12-vitamin

A B12-vitamin fontos a sejtosztódáshoz, a spermiumok képződéséhez. Az ajánlott napi B12-vitamin bevitel 2,5 mikrogramm. Vegetáriánusoknál különösen figyelni kell a megfelelő mértékű bevitelre, ugyanis a növényi eredetű táplálékok nem fedezik a szükségletet; az elégséges bevitel biztosítására halakat, májat és húsokat is fogyasztani kell. Egy vizsgálat során alacsony spermium számú férfiaknak napi 1 mikrogramm B12-vitamint adagoltak, aminek az eredményeként a férfiak 27 %-ánál jelentős spermiumszám-növekedés következett be.

  • Folsav

A sejtek osztódásához, a spermiumok képződéséhez egyaránt folsavra van szükség. Továbbá ahhoz, hogy a B12-vitamin kifejthesse a hatását a folsavnak is jelen kell lenni. A folsav a leveles zöldségekben található meg nagyobb mennyiségben, azonban a főzés, sütés során hatását veszti. Az ajánlott napi folsav- bevitel 200 mikrogramm.

  • C-vitamin

Számos élettani funkcióhoz szükség van C-vitaminra, így az – többek között – elengedhetetlen a hímivarsejtek egészségének a biztosításához is. Egyéb testnedvekkel összehasonlítva az ejakulátum C-vitamin-tartalma kiemelkedően magas. Nem véletlenül, az antioxidáns hatású C-vitamin a hímivarsejtekben lévő örökítő anyagot, a DNS-t védi a károsodásoktól. Egy vizsgálat során a férfiak egy csoportja rendszeresen napi 250 mg C-vitamint szedett, majd adagjukat napi 5 mg-ra csökkentették. Ezt követően megállapították, hogy a sérült DNS-ű spermiumok aránya mintegy 90 %-kal nőtt.

  • E-vitamin

Az antioxidáns hatású E-vitamin a hímivarsejtekben lévő örökítőanyag épségéért felel. Emellett, az E-vitamin hiánya a hereszövet funkciójának károsodásához vezethet. E-vitaminból napi 12 mg az ajánlott bevitel.

  • Mangán

A napi 2 mg-os mennyiségben szükséges nyomelem, a mangán, szerepet játszik a férfi nemi hormon előállításában, felelős a libidóért, illetve a spermiumok számát is növeli, ha kellő mennyiségben jelen van.

  • Cink

A cink az egészséges szexuális funkciókhoz szükséges nyomelem. A megfelelő tesztoszteron-szinthez, a spermiumok képződéséhez, illetve azok kellő motilitásához szükséges. A cinkhiány általában alacsony tesztoszteron-szinttel és alacsony spermiumszámmal jár együtt. Számos klinikai vizsgálat igazolja, hogy a cink-bevitel (akár táplálék-kiegészítők formájában) növeli a spermiumszámot és a hímivarsejtek mozgékonyságát. Egyes adatok szerint egyetlen ejakuláció alkalmával mintegy 5 mg cinket veszít a szervezet. A legújabb ajánlások szerint a férfiaknak napi 12 mg cinkbevitelre van szüksége; azonban napi 30 mg-os dózisig semmiféle káros hatást nem mutattak ki eddig. Jó tudni, hogy a B6-vitamin és a C-vitamin elősegíti a cink hatásának a kifejtését. Ezzel szemben a krónikus alkohol-fogyasztás cinkhiányt okoz, illetve a tea, a kávé és a nagymértékű rostfogyasztás is képes a cink felszívódását akadályozni.

  • A felsorolt vitaminokon és nyomelemeken túl egyéb hatóanyagok is megtalálhatók egyes, a spermiumok egészségét fokozó szerekben. A koenzim Q10, a többszörösen telítetlen zsírsavak, illetve az aminosavak közül a spermiumok szintéziséhez nagy mennyiségben szükséges arginin viszonylag gyakran olvasható az összetevők listáján.
  • Az összetett hatásmechanizmussal rendelkező növényi összetevők közül kiemelhető a leginkább antioxidánsként ismert zöld tea és a ginzeng alkalmazása a megtermékenyítő-képességet fokozó patikaszerekben.

Dr. Budai Marianna PhD
szakgyógyszerész