Nyárvégi kánikula – csak óvatosan!

Sokan túl vagyunk már az idei nyaraláson…, ám a nagy melegek még közel sem értek véget! Ezen a héten itt az újabb kánikula! Továbbra is óvatosnak kell lennünk tehát. Hogyan alkalmazkodhatunk a kánikulához otthon, irodában, strandon vagy vendégségben? Lássuk, mit javasol a dietetikus!

Strandra, piknikre, szabadtéri programokra vigyünk egészséges rágcsálnivalókat!

A strandon található büfék, hot-dog standok nem mindig nyújtanak megfelelő választási lehetőséget, így érdemes már otthon felkészülnünk az útra. Vigyünk magunkkal megmosott és felszeletelt idénygyümölcsöket és zöldségeket (dinnyét, őszi- és sárgabarackot, bogyós gyümölcsöket, sárgarépát), sótlan olajos magvakat (mandulát, diót, mogyorót), teljes kiőrlésű vagy korpás kekszeket, amelyeket bármikor elropogtathatunk törölközőnkön ülve.

Gondoskodjunk az otthon maradt gyermekről!

A gyerekek hajlamosak arra, hogy elfelejtenek enni, de főként inni, ha belemerülnek az otthoni játékba. Készítsünk nekik otthonra ízletes italokat, mint gyümölcsös limonádét, vízzel vagy tejjel készült „smoothie”-t (gyümölcsturmixot), vagy lehűtött teákat (mint menta-, citromfű-, gyümölcsteát). Rágcsálnivalónak adjunk teljes kiőrlésű vagy korpás kekszet, ezekből bármikor elmajszolhatnak egyet a gyerekek játék közben.

A légkondicionált irodában is „nyáriasítsuk” étrendünket!

Vegyünk magunkhoz könnyen emészthető, ám tápláló étkeket. A teljes kiőrlésű gabonák energiát szolgáltatnak a fizikai- és szellemi teljesítményhez, ezeket párosítsuk zsírszegény, sovány húsokkal és halakkal! A zöldségek önálló ételként, köretként és salátaként is kötelező elemei nyári étrendünknek, míg desszertnek válasszunk gyümölcsös édességeket és gyümölcssalátákat.

Legyünk tudatosak a kerti parti, illetve az éttermi étkezés alkalmával is!

Törekedjünk a kisebb (előétel nagyságú) adagokra, kerüljük a nehezen emészthető (például bő olajban sült), illetve nagy energiatartalmú ételeket.  Minden esetben kérjünk salátát is és adagoljuk magunknak az öntetet, ha lehet. A hőségben kerüljük a tömény alkoholos italok fogyasztását.

Akár strandon, irodában, otthon vagy kint tartózkodunk, mindig legyen nálunk vizes palack!

A nagy kánikulában – attól függően, hogy egy hűvös irodában vagy a szabadban töltjük-e a napot – legalább 4-5 pohárral több folyadékra van szükségünk a megszokott mennyiségnél, hogy pótoljuk a folyadékveszteséget. Egész napos, megerőltető, kint végzett munka esetén ennél jóval több plusz folyadékmennyiséggel kell számolnunk.

Kerüljük el a gyomorrontást a nyári melegben!

A magas hőmérséklet különösen kedvez a gyomorrontást okozó kórokozóknak, így kiemelt figyelmet kell szentelnünk a megfelelő higiéniának. Mindig hűtőtáskában szállítsuk a romlandó ételeket, ezt használat előtt alaposan mossuk ki. A mélyhűtött ételeket a hűtőben engedjük fel, majd mikrohullámú vagy hagyományos sütőben forrósítsuk át. Ha kint készítünk ételt, különítsük el a nyers- és készételhez felhasznált eszközöket, edényeket.
Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége