Miért jó sok dinnyét enni?

A fotó illusztráció: pixabay.com

Egyrészt azért jó a sok dinnye, mert finom. Aztán meg mert sok benne a folyadék, ami nyári melegben igen jól jön. De ott von még a sok vitamin és ásványi anyag is benne. De azt nem szabad elfelejtenünk, hogy a parlagfűre érzékenyeknél a görögdinnye fogyasztása is kiválthat panaszokat.

A legédesebb tökféle

A görögdinnye az igen fajgazdag tökfélék családjába tartozó Citrullus nemzetség kiemelkedően fontos tagja. Őshazájának Indiát tekintik, innen terjedt el használata és vált ismertté termesztése Ázsiában, Afrikában és Európában. Termesztésével több mint 3500 éve foglalkoznak. Európába a 16. században juttatták el, Magyarországon a 17–18. században vették kultúrába.

Vitamin- és ásványianyag-forrás

A görögdinnye táplálkozási jelentőségét elsősorban magas (10% körüli) cukortartalma adja, és miután rendszerint nagy mennyiségben fogyasztunk belőle, fontos vitamin- (B1, B2, C, folsav) és ásványi anyag (jelentősebbek a foszfor-, kálium- és vassók) forrásként is figyelmet érdemel. Magvai zsíros olajokban (40-50%) és fehérjékben (30% körül) gazdagok.

Vesetisztító, vizelethajtó

Népi gyógyászatunkban a görögdinnye termésének belét, magját és héját egyaránt használják, részben a humángyógyászatban, részben pedig állatbetegségek kezelésére. Gyümölcsének fogyasztása ismerten vizelethajtó, vesetisztító hatású és e célból használják magvait is. A megszárított magvakat emberek vagy állatok ,,vizelési nehézségénél’’ önmagában vagy cseresznyeszárral és petrezselyemmaggal együtt gyógyteának elkészítve adják. Termésének szárított héjából egyes vidékeken lázcsillapító hatásúnak vélt teát készítenek.

Dr. Babulka Péter