C generáció – a világháló gyermekei

C generációnak nevezi a Nielsen piackutató azt a korcsoportot, amelynek tagjai minden más korcsoport tagjainál több kapcsolódásra alkalmas készüléket, táblagépet, okostelefont használnak.
A felvételre alkalmas videómagnó térhódítása és az internet kereskedelmi felületként történő megjelenése között született fogyasztók alkotják a C generációt, amely betűjelzőjét a kapcsolódás (connection) kifejezés angol megfelelője után kapta. A Nielsen digitális fogyasztási szokásokat vizsgáló tanulmánya szerint a 18 és 34 év közötti fiatalok minden más korosztálynál több közösségi kapcsolódásra alkalmas eszközt használnak.
 

A legaktívabb fogyasztók

A legutolsó népszámlálás szerint az Egyesült Államok lakosságának 23 százalékát adó C generáció a legaktívabb fogyasztó bázist jelentheti a marketing szakértők számára. Körükben 27 százalék néz online videót, 27 százalék rendszeres felhasználója az online közösségi oldalaknak, 33 százalékuk rendelkezik táblagéppel és 39 százalék okostelefonnal.
A digitális kapcsolatépítésre alkalmas eszközök jelentős arányú birtoklása a piackutató szerint igen egyedi fogyasztói jellemzőkkel ruházza fel a korcsoport tagjait. Velük szemben ugyanis a 35-49 év közöttiek 30, az 50 és 64 év közöttiek alig 20 százaléka használ internetezésre alkalmas mobilt, táblagéppel pedig az előbbiek 29, utóbbiaknak csak 21 százaléka rendelkezik.
 

Nem ismerik az internet nélküli világot

Számos szociológiai vizsgálat foglalkozik azzal a fiatal korosztállyal, amelynek tagjai már az internet világába születtek, de legalábbis a gyorsan fejlődő virtuális világban váltak felnőtté. Ők vagy nem ismerték az internet nélküli világot, vagy már elfelejtették, milyen is volt az, és éppen ezért nem is tudják elképzelni életüket nélküle.
Koruk szerint őket az úgynevezett X generáció vagy millenniumi generáció (1980-as években született fiatalok), illetve a generáció Z (1990 után születettek) elnevezésű demográfiai csoportokba sorolják, de ausztrál szakértők szerint érdemes egy harmadik generációs jelzést is társítani a világháló gyermekeihez.
Dan Pankraz szerint ez lenne a C generáció, akiket nem annyira koruk, mint online magatartásuk köt össze. Az ausztrál DDB marketingcég vezető munkatársa a Nielsen piackutató jakartai konferenciáján ismertette elméletét az általa új véleményvezéreknek titulált csoport tagjairól – számol be az ELTE TÁTK hírlevele.
 

Mik a C Generáció sajátosságai?  

A legtöbb fiatalhoz hasonlóan a C generáció tagjai is csoportidentitás szerint határozzák meg magukat. Szükségesnek érzik, hogy valamely érdeklődés mentén formálódó virtuális törzs tagjai legyenek, és ennek keretein belül véleményt formáljanak és nyilvánítsanak a legkülönfélébb dolgokról.
A csoportba tartozók hitelességüket megosztásaik nyomán nyerik el: az számít milyen gondolatokat, ötletek, véleményeket tesznek közzé a szociális médiafelületeken. Befolyásuk attól függ, mit és milyen gyakran osztanak meg. Napi több mint tíz órát töltenek a világhálón, és nem csak ki vannak téve az új hírek állandó áramlásának, de éheznek is ezekre. Emellett folyamatosan osztják meg tapasztalataikat, észleléseiket a világról, így maguk is az állandó hírfolyam termelői.
A C generáció sajátosságairól az Info Rádió oldalán olvashat bővebben.
ELTE TÁTK Hírlevél
Info Rádió