Változtass, ha babát szeretnél! 1.

Az anya fogantatás előtti és várandósság alatti étrendje nagyban befolyásolja a születendő gyermek egészségi állapotát és életkilátásait. Hogyan, s mennyiben? Erről lesz szó kétrészes cikkünkben.
Napjainkban egyre hangsúlyosabb a megelőzés, a kérdés csak az, melyik korcsoportban hatékonyabb, mikor érdemes kezdeni, felnőttkorban vagy gyermekkorban.
Elsődleges megelőzésről eszményi esetben akkor beszélhetnénk, ha a gyermek születése előtt az anyák már előre felkészítenék testüket születendő gyermekük befogadására. Az anya fogantatás előtti és várandósság alatti étrendje nagyban befolyásolja a születendő gyermek egészségi állapotát és életkilátásait.
 

 Amire figyelni kell:

  1. vitamin- és ásványianyag-ellátottság

A terhesség előtt túlsúlyos vagy elhízott nő gyermeke nagyobb eséllyel fog később maga is súlyproblémákkal küzdeni, vagy éppen ellenkezőleg, az alultáplált anya gyermeke sem születik majd világrengető Herkulesnek. Az alternatív étrendet folytató, az ételallergiában és -intoleranciában vagy éppen anyagcsere-betegségben szenvedő anyának fokozottabban kell ügyelnie arra, hogyan táplálkozik a várandósság során. Figyelembe kell vennie, hogy megfelelő-e a vitamin- és ásványianyag-ellátottsága, s az étrendjével fedezni tudja-e mind a saját, mind magzata szükségleteit.
 

  1. tökéletes testi-lelki állapot

Ezenkívül még számtalan dologra érdemes gondot és időt fordítani, hogy a várandósság valódi és lehetőség szerint felhőtlen örömet jelentsen a kismamának. A tervezett terhesség előtt a leendő anyának a lehető legtökéletesebb testi-lelki állapot elérésére kell törekednie. Ha addig valamilyen káros szenvedéllyel élt (cigaretta, alkohol, kávé), ideje azt abbahagyni, s ehhez szakember segítségét tanácsos kérnie.
Ha rendszeresen iszik kávét, csökkentse az adagot legfeljebb napi egy alkalomra, azt se erősen, feketén és éhgyomorra, hanem inkább csökkentett zsírtartalmú tejjel, de cukor és édesítőszer nélkül fogyassza. Kávé helyett a gyümölcstea vagy zöld tea jobb élénkítő, frissítő gyanánt.
Az alkoholról a fogantatás, a várandósság és a szoptatás idejére mindenképpen mondjon le.   Jobb lemondani az alkoholról egy-egy buli és ünnep alkalmából, mint azon izgulni, vajon megjön-e a havi vérzése vagy sem, árthatott-e a magzatnak vagy sem. Hiszen a legtöbb nő, mire észreveszi, hogy várandós, már akár egy hónapja szíve alatt hordozhatja magzatát, s éppen az első hetek számítanak a legérzékenyebb időszaknak a magzat fejlődése és későbbi egészsége szempontjából.
 

  1. egészséges táplálkozás

A leendő anyának felül kell bírálnia addigi étkezési szokásait, s az egészséges táplálkozás ajánlásainak megfelelően kell átalakítania, módosítania azokat. Ebben segítséget nyújthat, ha néhány napig figyelemmel kíséri, hogyan étkezik, s akár naplót is vezethet róla. Így kiderülnek a kisebb-nagyobb hibák, amelyeknek a kiküszöböléséhez dietetikus segítségét is kérheti.
 

  1. komplex szűrővizsgálat

A fogantatás előtt a nőnek ajánlatos komplex egészségügyi szűrővizsgálaton részt vennie, amely magában foglalja a laborparaméterek, a vérnyomás, a testtömeg és a testzsírszázalék mérését, valamint fogászati, nőgyógyászati és mozgásszervi vizsgálatot, annak érdekében, hogy az esetlegesen meglevő, rejtett problémákra idejében fény derüljön, s a kezelésük elkezdődjön. Így a várandósság alatt kevesebb probléma adódik, az anya teljesen magzata felé tud fordulni, s a legjobb feltételeket tudja megteremteni számára a születéshez, életéhez.
 

  1. gyógyszerszedés

Ha a nő rendszeresen szed valamilyen gyógyszert, konzultáljon orvosával, hogy nem ellenjavallt-e a terhesség idején, nem kell-e másfélét választani. A leendő anya a legtöbb vitaminból és ásványi anyagból változatos, sokszínű táplálkozással tudja fedezni szükségleteit étrend-kiegészítő készítmények nélkül is. A magzatvédő vitaminnak is nevezett folsavat azonban már három hónappal a fogantatás előtt ajánlatos szednie a születési rendellenességek elkerülése érdekében. Természetes folsavforrásaink a friss, sötétzöld színű leveles zöldségek, a brokkoli, a spenót, a korpás kenyér, a zabpehely, a zöldborsó, a mandula, a banán és a tojássárgája.
Vashiány esetén szájon keresztüli vaspótlásra szorulhat a leendő kismama, ha nem fogyaszt rendszeresen húst, húskészítményt, tejet, tejterméket, tojást és egyéb vasban gazdag élelmiszert. A vaspótlást csak orvosi javaslatra kezdje el a vasstátus felmérését követően. A vaskészítményt ne tejjel, fekete teával vagy kávéval vegye be, szedése közben ügyeljen az élelmi rostban gazdag táplálkozásra és a bőséges folyadékfogyasztásra a székrekedés megelőzése érdekében.
A máj a nagy vastartalma mellett A-vitaminban is dús, de bőséges és gyakori fogyasztása kerülendő a várandósság alatt, mivel a túlzott A-vitamin-felvétel növeli a magzati fejlődési rendellenességek kockázatát.
Emiatt komplex multivitamin-készítmények a várandósság során csak orvosi javallatra, orvosi felügyelet mellett szedhetők.
 
(folytatás itt: http://www.bebikkicsikesnagyok.hu/3656/valtoztass-ha-babat-szeretnel-2/)
 
Schmidt Judit dietetikus
OGYEI szakanyag
www.ogyei.hu