Együtt gyermekünkkel: baba-mama gyakorlatok

Fotó: 123rf.com

Egy baba fejlődésében a mozgás kulcsszerepet tölt be. A gyakorlatok stimulálják a kicsi minden szervrendszerét, érzékszervét, és egyben lelkileg nyugtató hatást is kifejtenek. A szülővel való együtt mozgás egy olyan kötődés kialakulását segíti, mely által megtanuljuk értelmezni a pici jelzéseit és megfelelő módon reagálni rájuk.

Baba-mama jóga 

Ha már valaha jógáztál együtt gyermekeddel, tudod, milyen jó élmény is ez. Claire Koepke, a pre- és posztnatális jóga regisztrált tanára szerint a pózok nagyban segítenek abban, hogy a babának ne legyen székrekedési problémája, elősegítik, hogy nyugodtan, relaxáltan végigaludja az éjszakát, és egy egészséges bioritmust állítanak be mind a mama, mind a baba életében. Íme három egyszerű gyakorlat:

„Boldog baba” póz

A póz gyakorlásához a gyerek a hátán fekszik, és mindkét lábát az ég felé nyújtja. Fejét megtartva a gyermek próbálja megfogni mindkét talpacskáját, közben oda-vissza hintázik. Ha a gyermek eleinte nem tudja megragadni a lábát, ne aggódjunk. Ezzel a pózzal elősegíthetjük a csípőizmok nyújtását, valamint hatással van a gyermek emésztésére is egyben.

„Lefelé néző kutya” póz

A babák 6-10 hónapos korukig még nem elég erősek ahhoz, hogy ebben a pózban megtartsák saját testsúlyukat, persze a próbálkozásoknak nincs semmi akadályuk. Legjobb, ha előtte mi magunk megmutatjuk nekik a helyes kivitelezést. Figyeljük meg, automatikusan ők is fogják csinálni. A gyermek mindkét talpa és keze a talajon van, fenekét pedig V alakban az ég felé nyomja. A motoros képességek, valamint a rugalmasság fejlesztésében nagy jelentősége van ennek a jógapóznak.

Pillangócsavar

A baba a hátán fekszik, mindkét lábát az ég felé emeli. Talpát tartsuk összeérintve, majd térdeit nyissuk szét, mintha pillangóalakot formálnánk vele. Ösztönözzük gyermekünket, hogy fogja meg a talpát, és próbálja a kis pocakja felé húzni. Remek gyakorlat a belső combizmok, valamint a csípő nyújtására. Nyugtatóan hat a gyermekre, ha kezünket a baba mellkasára tesszük a gyakorlat kivitelezése közben.

Nyak- és hasizomgyakorlatok

Egy gyermek fejlődése során a nyak- és hasizmait szinte minden pozícióban használja. Mielőtt bármilyen tornát kezdenénk a babával gyakoroltatni, fontos, hogy már legyen megfelelő izomereje a kivitelezéshez. A gyermekek kezdetben a hátukon töltik a legtöbb időt, majd folyamatosan fordulnak, forognak, emelik a fejüket. A has, a hát, valamint a nyakizmok erősítésével kialakítjuk az alapépítőköveit a gyermek mozgásfejlődésének. Ezen izmok egyensúlya hozzájárul ahhoz, hogy a későbbiekben a gyermek elkezdjen csúszni, mászni, majd fokozatosan ülni és járni. A hasizmok gyakoroltatása esetében nem szabad túlerőltetni a kicsit. Fokozatosan növeljük a gyakorlás idejét. Kezdetben 3 perccel kezdjük naponta, majd növelhetjük 5-10 percre.

Pocakidő

Ez a gyakorlat a top 10 babagyógytorna-gyakorlat között szerepel, ugyanis egyszerre tudjuk fejleszteni a kicsi nyak- és hátizmait is, amelyek az egyensúlyfejlesztésben kiemelkedően fontos szerepet töltenek be. Azzal, hogy sok időt tölt a kicsi ebben a helyzetben, megelőzhetjük azt is, hogy a gyermeknek lapított fejformája legyen. Terítsünk le egy lepedőt, és fektessük rá hason a gyermekünket. Feküdjünk le vele szemben, és csináljuk együtt a gyakorlatot. Próbáljuk „kobra” pózba kinyomni magunkat. Észre fogjuk venni, hogy a baba is utánozni fog minket. Ne ijedjünk meg, ha 2 hónapos babánk kezdetben csak a fejét próbálja emelgetni, ez nem probléma, a kornak megfelelő. 

Fotó: 123rf.com

„Futball-labda” fogás

Vegyük ölünkbe gyermekünket úgy, hogy lefelé lógnak a kezei és lábai, közben hasát és mellkasát alulról fogjuk. Hintáztassuk így a kicsit, és észre fogjuk venni, hogy nézegetés közben forgatni és emelni kezdi a fejét. 

„Földimogyoró-labda” gyakorlat

Hogyan tegyük szórakoztatóbbá az együtt töltött mozgásos időt? Mivel mással, mint egy földimogyoró alakú labdával. Fektessük hasra a gyermeket a mogyorólabda közepére. Mozgassuk a labdát előre-hátra, majd billentsük jobbra-balra. A nyak és hátizmok erősítésére kiváló feladat. 

Arany Katalin