A szép és egészséges hasfal

Fotó: 123rf.com

A hasfalunk egyike a legszembetűnőbb testrészünknek. Talán azt gondolhatnánk, csak bikiniben árulkodik edzettségünkről.

De valójában már testtartásunkból is következtetni lehet a minőségére. A lapos has nem csak esztétikai kérdés. A vetkőzés szabadságán túl egészségünket is alapvetően befolyásolja, hogy milyen az állapota. Az esetleges petyhüdt, tónustalan hasfal nem támasztja többé megfelelően törzsünk elülső részét. Ez pedig hát- és derékfájdalomhoz, különböző sérvekhez, gátizomproblémákhoz vezethet.

A szüléstől függetlenül is kihívást jelenthet a lapos has kialakítása. De a várandósság 9 hónapja alatt a hasfalunk elkerülhetetlen átalakuláson megy keresztül. Hogy épül fel hasfalunk anatómiailag? Hogy képes az izomzat és a bőr oly mértékben kitágulni, hogy egy kifejlett baba elférjen a hasüregben? Maradandó nyomot hagy a szülés a hasfalon? Mi a szép hasfal megteremtésének módja?

Egy kis anatómia

Nem is gondolnánk, mennyi mindenért felelnek hasizmaink életünk minden percében. Azonkívül, hogy lehetővé teszik a törzs hajlítását és oldalra fordítását, megtámasztják és védik a hasűri szerveket. Fontos szerepet játszanak a gerinc és a medence rögzítésében. A hasizmok a hátizmok antagonistái, vagyis azokkal összhangban, velük ellentétes mozgást hoznak létre. Mozgásszervi problémákhoz vezethet, ha a két izomcsoport ereje nem egyenlő, vagy esetleg mindkettő túl gyenge. Meglepő, de igaz, hogy sokszor a gyötrő derékfájás hátterében is a hasizmok és az alsó hátizmok edzetlensége áll. Élettani szempontokon túl, esztétikailag is mutatósabb a lapos has (nem feltétlenül a kockás). Egy szép hasizom azt is jelzi, hogy tulajdonosa a legjobb formájában van – edzett, és alacsony a testzsírszintje is. 

A hasfal izmainak több fajtájuk van: egyenes hasizom, külső és belső ferde hasizom, haránt hasizom. Együttes feladataik a törzs mozgatása, az állandó hasi nyomás biztosítása, a hasi légzés segítése és a hasprés. Ezenkívül segítenek a gerincet megfelelő helyzetben tartani. 

Fotó: 123rf.com

Szép has (nem) csak tornával 

A szép has részben szerencse kérdése. Alkatunk (szüléstől függetlenül) meghatározza hasunk minőségét. Vannak, akik hajlamosabbak a hízásra, és vannak, akiken a kalóriadús táplálkozás sem hagy nyomot. De a legszebb hasú hölgy bőre és izomzata is megereszkedhet, ha nem foglalkozik azok rendszeres edzésével. A hasunkat úgy tehetjük széppé, ha kitartóan dolgozunk 

• a zsírpárnák eltüntetésén, 
• az izomzat erősítésén, 
• a bőr feszességének javításán. A kérdés komplex, a három területre egyszerre szükséges hatni.

Hogyan?

1. Vitamindús diétával: ez nemcsak a zsírpárnák eltüntetése miatt fontos, hanem a bőr belső táplálása miatt is.
2. Rengeteg folyadék fogyasztásával: ez a bőr belső hidratálása és a fogyás miatt fontos.
3. Bőrfeszesítő krémekkel, váltott zuhannyal: a bőr külső feszességére hathatunk.
+1. Mozgással: általános keringésfokozással javítjuk az anyagcserét, égetjük a zsírt, célirányos erősítő gyakorlatokkal erősítjük az izomzatot.

Csoba Ildikó