Így szerettessük meg az egészséges zöldségeket

Fotó: 123rf.com

Nem szeretem. No, igen. Viszonylag könnyű dolgunk van, ha a zöldségek elkészítésében csak azon kell a fejünket törni, hogyan legyen izgalmas, változatos és finom, de örömmel fogadja és fogyassza a család, barát… zöldséges kísérleteinket, mert szeretik.

Más kérdés, ha családunk tagjai között vannak kevésbé „zöldségbefogadók”. Íme, néhány trükk, ami segíthet az elfogadtatásban, megszerettetésben. De ebben az esetben semmit se erőltessünk, nehogy visszafele süljön el próbálkozásunk.

  • „Cseles csomagolás” – az ínycsiklandozó szendvicskrémet töltsük kivájt paprika, uborka, paradicsom, karalábé üregébe, párolt gombafejbe, póréhagyma vagy saláta levelébe, így talán több falatnyi zöldséget fogyasztunk el. Mindez meleg fogásoknál is kipróbálható, egy töltött cukkíni, töltött padlizsán formájában.
  • „Csempészet I” – egy kevés reszelt sárgarépát, uborkát, karfiolt teszünk az alapkrémbe, így kapunk sárgarépás tojáskrémet, uborkás tonhalpástétomot, vagy éppen snidlinges-túrós karfiolkrémet.
  • „Csempészet II” – Adjunk zöldségeket azokhoz az ételekhez, amiket kedvelünk. Kombináljuk a zöldségeket olyan ételekkel, amelyeket egyébként is szeretünk. Egy kevés sárgarépa, gomba, brokkoli vagy kukorica a lasagna-ban, rizottóban, párolt vagdaltban vagy húsgombócban szinte észrevétlen. Jó-jó látszik, de finom fűszerekkel kombinálva szinte nem is érezni!
  • „Csempészet III” – A főzelékek és zöldséges levesek esetében sűríteni hagyományosan rántással, habarással vagy hintéssel szoktunk, de sok esetben tökéletes, ha saját alapanyagával történik a sűrítés, azaz: a zöldség egy részét turmixoljuk össze, vagy akár krémlevesnél az egészet, így változtatva meg az étel állagát. Mellesleg energiát és időt spórolunk ezzel a megoldással, meg bosszúságot – ha még nem vagyunk túl jártasak például a habarással sűrítés fortélyaiban.
Fotó: 123rf.com
  • “Csempészet IV” – Az uborkás, körtével, kivivel, narancslével, zöldpetrezselyemmel és dióval „felturbózott” turmix furcsán hangzik? Pedig nem az! Sőt ha úgy alakítjuk az arányokat – picit több körtét és kevesebb uborkát teszünk az italba -, még a zöldség ízét sem lehet benne érezni.
  • Segítenek a mártások. Lehet, hogy egy finom paradicsommártással, zöldfűszeres szósszal „nyakon öntött” zöldséget szívesebben fogyaszt valaki, mint csak önmagában, párolt vagy grillezett formában. Próbáljuk ki. Legyen pár jól bevált szósz és salátaöntet recept a tarsolyunkban.
  • Ha van benne… Ki tudja, lehet, van olyan alapanyag, ízesítő, amellyel ha megbolondítjuk a salátát mindig elfogy. Ez lehet egy kis sonka, feta vagy éppen mozzarella sajt, kevés!! ketchup.
  • Járjunk jó példával. Szeretnénk, ha gyermekünk elfogyasztana mindent, ami egészségét szolgálja? Naná! Ehhez viszont fontos, hogy mi magunk is sok zöldséget és gyümölcsöt együnk, hogy a gyermeknek ez természetesen legyen, és példánkat kövesse. Legyen mindig otthon zöldség, ne hiányozzon a kínálatból!
  • Legyünk kreatívak a tálalásban. A szépen – zöldségekkel – díszített főfogás, a színes saláta, a tányéron színenként külön tálalt zöldségek, a mókás, zöldségekkel dekorált szendvicsek kedvet adnak, adhatnak, hogy ráharapjunk, lehet nemcsak a zöldségekre, hanem az ízükre is.
  • Készítsünk együtt salátát, zöldkrémet, zöldséges fogásokat. A gyermekek élvezik a közös együttlétet. Közben lehet beszélgetni a zöldségekről, meg lehet kóstolni, fel lehet aprítani azokat különböző formára. A karácsonyi és húsvéti sütemény kiszúróval csillag alakú retket, szívecskés karalábét, apró répa hópelyheket varázsolhatunk a salátánk tetejére, de lehet „zöldség szobrászkodni”, figurákat is készíteni pl. uborkából, padlizsánból. Így játékosan ismerkedhet a gyermek a formákkal, színekkel, ízekkel, illatokkal.
  • Vásároljunk közösen, menjünk el időnként a gyermekkel a piacra, zöldségmustrára. Minden évszaknak megvannak a maga jellegzetes friss zöldségei. Legyen élmény számára az ebéd alapanyagainak beszerzése, pl. a legyen ő a „répa felelős”, aki figyelmezteti anyát, apát hogy azt meg kell venni, vagy kérjük meg hogy szóljon, ha olyan standot lát, ahol brokkoli, karfiol, kukorica…van. Használjuk a fantáziánkat.

Nos, ennyi olvasás után zöldségre fel!

Forrás: NNK