Adhatunk-e cukrot a kicsiknek?

Fotó: 123rf.com

Az igény szerint szopó kisbaba az anyatej által megfelelő mennyiségű cukros folyadékhoz, azaz energiához jut. Ha az anya tejtermelése lassan indul be, az újszülött baba energiapótlónak szőlőcukros infúziót vagy cukros innivalót kap. Elméletileg féléves korig az anyatejes vagy tápszeres babának nincs szüksége a táplálékát kiegészítő szénhidrátbevitelre.

De a nyugtató és fájdalomcsillapító céllal adott cukros tea vagy víz a hasfájós, éjjel felriadó vigasztalhatatlan kisded számára gyakran hatásosabb, mint a ringatás vagy a cumi. Féléves kor után az egyre többet mozgó kisbabának energiatöbbletre van szüksége. A vegyes táplálkozás fedezi a szénhidrát- és energiaszükségletét, fölöslegessé válik a szomjúságoltó italok, gyümölcslevek egyszerű cukrokkal való édesítése. De a sóska, paradicsomos ételek, édes kásafélék, sütemények cukorral vagy mézzel való édesítése szükségszerű és ártalmatlan.

A méz jótékony hatású a fejlődő szervezetre. A tiszta virágméz gyógyszer, felerősíti a gyógyteák és gyümölcsök hatását, serkenti a csontképzés folyamatát.

Fotó: pixabay.com

Egyéves korig a pici babák ne kapjanak fagylaltot. A nagyobbaknak is csak otthon készült fagylaltot szabadna felkínálni. A kimért fagylaltgombócok fertőzést okozhatnak, a gyári jégkrémek adalékanyagaival, mesterséges édesítőszereivel pedig nem ajánlatos a kicsik szervezetét terhelni. Egy-két éves korig kicsinyeinket nem tanácsos a cukros nyalánkságokkal megismertetni.

Kerülni kell az iparilag előállított édességeket, üdítő- és gyümölcsitalokat, mert túl sok cukorral és a szervezet számára nemkívánatos adalékanyagok halmazával készülnek.

Ne mérgelődjünk a nagyszülők édességgel való kedveskedése miatt. Beszéljük meg velük nevelési és táplálási elveinket, azt, hogy mikor, milyen és mennyi édességet kaphatnak az unokák. Kérjük meg őket arra, hogy ne cukorkákkal, hanem a nagymama sütötte-főzte lekvárral, madártejjel, gyümölcsös gombóccal, piskótával, süteménnyel kedveskedjenek.

Fontos tudni, hogy a kisgyerek kalóriaszükségletét még sokáig főleg a szénhidrátok fedezik, és csak kisebb mennyiségben a zsírok. A sokat mozgó, majd sportoló kisgyereknél vagy az intenzív tanulás időszakában még kívánatos is a nagyobb mennyiségű cukor, de a folyamatos fogyasztás kerülendő. Ha elvonjuk a szénhidrátokat és a zsírokkal (olaj, vaj) is csínján bánunk, a szervezet energiaszükségletének fedezésére a szervezet a sejtek építőanyagát, a fehérjéket kénytelen felhasználni, annak számos kedvezőtlen következményével.

Fotó: 123rf.com

Annak ellenére, hogy a köznapi nyelven emlegetett cukor fölösleges, mert élettanilag semmi hasznosat nem tartalmaz, lelki és élvezeti értéke miatt az emberek többsége örömmel fogyasztja, és szeretteinek is szívesen kedveskedik vele (talán azért, mert az édes íz a kisdedkori biztonságot, a feltétel nélküli szeretetet idézi). Helyesebb tehát, ha teljes tiltásuk helyett (nehéz is lenne, mert a reklámok, a divat és a finomságuk miatt túl nagy a kísértés) gyermeknek, felnőttnek egyaránt a mértékletes édességfogyasztást ajánljuk.

Fontos szabály, hogy nem evés helyett, hanem csak az étkezések részeként kínáljuk, és a cukorfogyasztás után a fogakat meg kell mosni. Nem engedhető meg az egész napos nassolás, rágcsálás, és a cukros gyümölcslevek, teák, üdítők víz helyett való iszogatása, még kevésbé a cumisüvegből való szopogatása.

Amiként helytelen a gyermekeket rendszeresen édességgel tukmálni, ugyanúgy helytelen a más tápanyagokat is hordozó, összetett szénhidráttartalmú ételek tiltása is. Vonatkozik ez az étkezés részét képező tea, csokoládé, fagylalt és édességek mértékletes fogyasztására egyaránt.