Megfelelő étkezéssel a pattanások ellen

Fotó: gettyimages.com

Egészséges táplálkozás segíthet a pattanások ellen. Pattanást okozhat a csokoládé, olajos magvak, a dohányzás, és a nem megfelelő emésztés.

Mi is az az akne?

Az akne valamilyen mértékben csaknem minden kamaszkorún előforduló bőrtünet, amely főleg esztétikailag okoz problémát. Kialakulásában főként a fokozott faggyútermelés, a hormonális tényezők (elsősorban a férfi nemi hormon: tesztoszteron) játszanak szerepet.

Az akne betegség különféle formái ismeretesek, legenyhébb az akne comedonica (mitesszerképződés dominál főleg az arcon), súlyosabb az akne papulopustulosa (arcon, háton, szegycsont fölött sokszor gennyes és mélybe terjedő pattanások).

Az akne diétás kezelése

A táplálkozás szerepe a pattanások kialakulásában nem bizonyított, de minden pattanásosnak tanácsolt a csokoládé, olajos magvak (dió, mogyoró), sajt, fűszeres, sós táplálékok, dohányzás, alkohol kerülése (provokáló tényezők megfigyelése).

Fontos lehet továbbá az emésztés megfelelő működése, a széklet rendben tartása, megfelelő testtömeg elérése és fenntartása, az aktív életmód. Az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozás az étrend alapja.

  • A legfontosabb tápanyagforrást ennek megfelelően a gabonafélék és cereáliák alkotják (rizs, burgonya, kenyér, tésztafélék, müzli). Különösen a teljes őrlésű rostokban, vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag gabonákból készült élelmiszerek, ételek szabályozzák sikeresen az emésztést.
  • A zöldségek és gyümölcsök naponta háromszor, nyers formában és idénynek megfelelően szerepeljen az étrendben (ideális mennyiség fél kilogramm naponta).
  • Javasolt tejet, tejtermékeket naponta többször fogyasztani (fél liter tejnek megfelelően), hozzáadott cukor nélkül, elsősorban a csökkentett zsírtartalmú változatban.
  • Hús, húskészítmények és a tojás ritkábban, hetente kétszer-háromszor kerüljön asztalra, és részesítsük előnyben a kis zsírtartalommal és zsírszegény konyhatechnológiával készült húsokat, húskészítményeket (fóliában sült csirkemell, grillezett pulykamell, sütőzacskóban sült csirkecomb, gépsonka).
  • Célszerű az ételeket egyenletesen, naponta négy-ötszöri étkezésre elosztani és odafigyelni a rendszeres mozgásra.
  • A hidratáció legalább olyan fontos a bőr épségének megőrzése érdekében, mint a tápanyagok, így nem szabad megfeledkezni az ajánlatos napi 2–2,5 liter folyadék beviteléről sem (lehetőleg szénsavmentes ásványvíz, nagy gyümölcstartalmú rostos üdítőital vagy csapvíz formájában).

Dobák Zita
dietetikus
Dr. Lelovics Zsuzsanna PhD
táplálkozáskutató