Bébik, kicsik és nagyok

Szeptemberi iskolakezdők: figyelem!

Ha eldöntöttük, hogy gyermekünk szeptembertől elkezdi az iskolát, már biztosan utána jártunk, melyik lenne a számára legmegfelelőbb intézmény, osztály, tanító néni és talán már a beiratkozáson is túl vagyunk. Nézzük, hogy a most következő időszakban milyen tevékenységeket érdemes gyakorolnunk, hogy gyermekünk számára megkönnyítsük az iskolakezdést!

Önbizalom-fejlesztés

Az önbizalom egyfajta tudás, mikor tisztában vagyunk saját értékeinkkel és képességeinkkel. Az önbizalomhoz önismeret és érzelmi biztonság szükséges, gyermekkorban tehát óriási a szülők felelőssége, hiszen ők alakítják a gyermek énképét. Az önbizalom fejlesztéséért sokat tehetünk, ha elfogadjuk gyermekünket olyannak, amilyen, éreztessük, hogy fontos nekünk. Mutassuk ki, hogy mennyire szeretjük, ne hasonlítgassuk más gyerekekhez! Ne kritizáljuk, inkább a jó tulajdonságait emeljük ki, ha hibázna, ne róla, hanem a cselekedetéről, a hibáról beszéljünk. Bátorítsuk, ha önállóan kitalál valamit, ne akarjuk egyből megoldani helyette, ha mégsem sikerül, hagyjuk dönteni! Annyit várjunk el tőle, amennyit meg is tud tenni!

Finommotorika fejlesztése

Az olvasás és írás elsajátításához nélkülözhetetlen a finommotorika fejlesztése. Licsár Szilvia pedagógus, a Játékliget szakértője szerint már 4-5 éves korban észrevehető, ha ebben lemaradása van a gyermeknek: nem szívesen rajzol, vág, gyurmáz vagy szerel össze apróbb játékokat, görcsösen használja az eszközöket. 5-6 éves korban, ha a cipőfűző bekötése nehezen megy, vagy például apróbb tárgyakat, pénzérmét nehezen vesz fel a földről, szintén elmaradás jele lehet.

Így tanítsuk meg a kicsiket ollóval bánni!

Beszédértés, helyes beszéd

A gazdag szókincs, a jó kifejezőkészség nemcsak a tanórákon nyújt segítséget, de az új osztályba való beilleszkedést is megkönnyíti. Egyszerűbb barátokat szerezni, ha a gyermek verbálisan jól megnyilvánul, szívesen beszél, érdeklődik a környezete felől. Ezeket a készségeket szülőként mi is fejleszthetjük, némelyik játékot akár útközben is játszhatjuk, a kocsiban töltött idő alatt leköthetjük vele a gyermek figyelmét.

Szociális érettség

Az óvodához képest az iskola nagy váltás a gyermekeknek azért is, mert a korábbi évek viszonylag kötetlen időbeosztásához képest az iskolában tanórákra és szünetekre tagolódik a napirend, a gyermeknek pedig tudnia kell(ene) ehhez alkalmazkodnia. A 6 év körüli korosztály azonban még nagyon játékos, nehezen irányítja hosszabb ideig a figyelmét és még a legérdeklődőbb gyermekkel is megesik, hogy ha nincs kedve, nem csinálja meg a feladatot vagy elkalandozik a figyelme. A szociális érettség ezen felül magában foglalja a szabálykövetést, az önálló munkavégzést és az együttműködő hozzáállást.

 www.jatekliget.hu

Exit mobile version