Azt gondoltam, hogy a várandósság és szülés után egy szép egyenletesen javuló fizikai állapotról számolhatok majd be. A 8 hónap tapasztalata azonban mást mutat… Folytatjuk Csoba Ildikó visszaváltozás naplóját!

Közérzetem, teherbírásom, és általában az egészségem inkább egy hullámzó szinuszgörbére hasonlít. Alapvetően erősnek érezem magam ahhoz, hogy ellássak két gyereket itthon. Talpon vagyok egész nap, fáradhatatlanul pörgök a napi teendők körül. Szóval, bírom a terhelést. Azonban, a terhesség-szülés-babázás problémái – a visszatérő visszér, aranyér, ízületi fájdalmak, esetenként a fertőző gyerekbetegségek, és a kevés alvás sokszor akadályokat görgetnek elém.

Szeretnék frissnek, üdének, élettel telinek lenni, ezért továbbra is kitartóan sportolok. Tudom, hogy a rendszeres edzésmunka jótékonyan hat a felépülésemre, és a teherbíró képességem növelésére is. Sokszor még így is beleesek az elfoglalt anyukák általános tévedésébe, miszerint „dolgozom én eleget a háztartásban, és a gyerekek körül, épp elég edzés ez is nekem”. Ilyenkor szoktam tudatosítani magamban, hogy valójában óriási a különbség a tervezett edzésmunka fáradtsága és a napi rutin strapája között. Előbbi épít-szépít, megújít. Az utóbbi viszont csak lemerít.

Pihenni muszáj!

Állapotjelentés
Fizikálisan: kicsit soványodtam a rendszertelen táplálkozásnak és a szoptatásnak köszönhetően.
Lelkileg: a baba társasága szórakoztat, és szeretettel tölt el, kivéve, ha sír, mert attól azonnal riadó készenlétbe kerülök.
A szépségápolási intézkedések miatt jelentős javulást tapasztalok külsőmön, bár a mosoly még hiányzik az arcomról.
Testsúly: 54 kg
Babafelügyelet, segítség: havonta 4 nap a nagymama látogatásakor (3×2 óra baba-mentesen), bébiszitter heti 1×3 óra.

A fitt, energikus és életerős állapot eléréséért a sporton túl tudatos pihenéssel is dolgozom. Így szeretném legyőzni a visszatérő alváshiányomat, ami sokszor oly türelmetlenné és ingerültté tesz mostanában. Abban bízom, hogy az aktív pihenés segítségével elérhetek egy olyan harmonikus állapotot, amelyben a jelenre is könnyebben tudok majd fókuszálni. Mostanában ugyanis állandóan ide-oda csapongok gondolatban, szétszórt vagyok, sokszor el is felejtek dolgokat. Fontos lenne, hogy meg tudjak érkezni a jelenbe, minden külső és belső inger kizárásával. Ezért a tudatos pihenés három egyszerű módját vetem be.

1. Mivel kevés a lehetőségem arra, hogy egyedül legyek, kifejlesztettem a baba-mama relaxációs sétát… Ennek a kellemes technikának az a lényege, hogy a babás séta közben tudatosan irányítom a figyelmemet és így érem el azt az ellazult állapotot, amiben testem-lelkem pihen. Először a külvilágban szemlélődök, majd befelé figyelek – a saját testemre, aztán a babára, és végül a közös élményre.

2. Külsőm kényeztetésére privát szépségápoló szertartásokat tartok (habfürdő, bőrradírozás, arcpakolás, körömápolás, hajkúra). Szerencsés esetben szépségszalonba kényeztetem magam, de ha azt nem sikerül megszerveznem, marad az itthoni megoldás. Ahogy átadom magam külső megújulásom örömének, teljesen kikapcsolódok.

3. Még egy hatékony módszer a felfrissülésre a masszázs. Hacsak tehetem, baba nélkül jelentkezek be egy-egy kezelésre. Kellemes zenével, finom illóolajjal igazán hatásos. Ha nincs időm elmenni, marad ebben is a privát megoldás – itthon masszírozom meg a tenyeremet és a talpamat testápoló krémmel.

A kisfiam egyre aktívabban közlekedik a lakásban

A korlátozásokat már nehezen viseli. A járókában egyre kevesebb ideig tudja lefoglalni magát. Sokszor hevesen tiltakozik, ha be akarom tenni oda. Állandóan a sarkában vagyok, mert mindent megfog, szájába vesz, ütöget, tapogat, szétszed… Testőrként loholok a nyomában, hiszen féltem őt… Most nagyon sok figyelmet és türelmet igényel tőlem. Amúgy nagyon lelkes, kísérletező baba. Ha fel is borul, könnyen megvigasztalódik és folytatja felfedező körútját.

Az éjszakai nyugalom sajnos megint felborult, valószínűleg a fogzás miatt. Többször ébredünk, és gyakran előfordul, hogy a babám csak hosszas sírás után tud visszaaludni. Volt olyan éjszakánk, hogy 1-3 között folyamatosan sírt kisebb-nagyobb megszakításokkal. Ez ugyan csak néhányszor fordult elő, de azóta újra állandósultak az éjszakai felébredések. Én próbálom tartani magam az irányelvekhez, miszerint éjjel már nem kell egy nyolc hónapos babát megszoptatni, maximum vízzel kínálni. De ki tudja ezt betartani, amikor annyira keservesen sír? Bízom benne, hogy hamar túl leszünk az aktuális fogzáson, és visszaáll a megszokott béke és nyugalom az éjszakáinkban.

A kisfiam már nagyon ügyesen tud fogni. Színes játékai azonban sokszor lepottyannak a kezéből. Végtelenül élvezi, hogy én meg rögtön a segítségére sietek. Azt vettem észre, hogy már tudatos játék, hogy ő leejti, anya meg visszaadja az elvesztett kincseket. De vannak más kedvenc kedvtelések is, pl. szereti a guruló labda látványát is, és egyre többet pakol dobozba-dobozból.

Végre kipróbáltam a babámmal a babaúszást

Szenzációs élmény volt! A kisfiam élénken lubickolt a vízben. Nagy ajándék számomra látni az önfeledt boldogságát.

Sport

Sikerült eljutnom baba nélkül is az uszodába. Az úszás és szaunázás nekem igazi kikapcsolódást jelent. A medencében kellemesen kifáradok, aztán meg a szaunában lazulok.
Folytatom az edzéseket otthon és szabadban. Újdonságként mp3 lejátszóval relaxációs gyakorlatokat hallgatok séta illetve futás közben. Itthon baba-mama torna közben gyerekzenéket hallgatunk. Így teszem vonzóbbá a baba számára is a közös tornát.
Továbbra is látogatom a baba-mama jóga órákat. A speciális jóga gyakorlatok serkentik a vérkeringést, erősítik a mell- és házizmokat, lazítják a csípőtáji izmokat, és jelentősen hozzájárulnak a medencealapi izmok erejének fejlesztéséhez. Oldják a stresszt és megtanítanak befelé figyelni.

  • Célkitűzés:
    futás: heti 2x 15 perc (lehetőleg 1x egyedül)
    séta: naponta 1-2×45 perc (babával)
    torna: naponta 1×20 perc (babával)
    baba-mama jóga: alkalmanként

 

Csoba Ildikó
A Gyermeked a személyi edződ

című könyv

szerzője