Visszaváltozás – 7. hónap

Hogyan nyerte vissza egy kismama az erőnlétét, a mozgékonyságát és a kedvét a sportolásra babája születése után? Csoba Ildikó visszaváltozás naplójának folytatását olvashatjátok…

Eltelt egy újabb hónap a babámmal. 7 hónapja, a szülés után, még alig bírtam néhány lépést sétálni az ici-pici babámmal a kezemben. Innen jutottam el odáig, hogy most futok, úszom, erősítő gyakorlatokat végzek, 7,5 kilós babát emelek, bevásárlószatyrokat cipelek. Alkatom kissé átalakult, de szerencsére mozgékonyságomat visszanyertem. Sok-sok munkával! Az edzéseimmel még mindig az a cél, hogy visszaállítsam a fizikai erőnlétemet.

Regeneráló program


Állapotjelentés:
Fizikai állapot: energikus
Lelkiállapot: stabil
Testsúly: 55 kg
Babafelügyelet: bébiszitter segítségével heti 2×2 óra.

Turbó fokozatra, azaz teljesítményfokozó, valódi alakformáló terhelésre egyelőre nem kapcsoltam… A mozgás, amit jelenleg megvalósítok arra elég, hogy testtartásomat javítsam, ruganyosságomat illetve hajlékonyságomat megőrizzem, és minimálisan fitt legyek. A sokszor-keveset elvét követve azért így is hatékony a regenerálódási programom. Szeretném persze ledolgozni a terhességből adódó plusz kilókat. Ehhez azonban el kell majd kezdenem a tervezett munkát fárasztóbb aerob edzésekkel, és erősítésekkel.

A hónap fő célkitűzése: tudatos méregtelenítés

Fokozottan figyelek a szervezetem tisztítására. Táplálék-kiegészítőket szedek, sok-sok vizet és gyógyteát iszom, sok gyümölcsöt és zöldséget eszem. Az aerob edzésnek is jelentős a méregtelenítő hatása. Az oxigén jelenlétében végzett munka azért is nagyon értékes, mert élénkíti a keringést, pörgeti az anyagcserét és javítja a szervezet oxigén ellátását. Nélkülözhetetlen az egészségmegőrzésben. A mozgással és táplálkozással kombinált kúra igazán hatásos a fizikai (és persze lelki) regenerációban.

A kisfiam rohamtempóban fejlődik

… mintha csak attól tartana, hogy lemarad valamiről. Nincs mit tenni, ez a második gyermek sorsa… Mindenben részt akar venni. Élénken érdeklődik a felől, ami körülötte zajlik. Figyel és közben észrevétlenül tanul. Abban a szerencsés helyzetben van, hogy szinte állandóan ott van előtte egy minta: a testvér, aki érdekesebbnél érdekesebb dolgokat meg tud már csinálni mozgásával, mozdulataival és játékeszközeivel. A babámat ez motiválja. Tetszik neki, amikor egy másik gyereket lát ugrálni, gurulni, lovacskázni, táncolni. És ő is csinálja, amit már tud – nagyon kitartóan és céltudatosan.

Mostanra gyakorlatilag nem hagyhatom egyedül a szőnyegen, mert pillanatok alatt eltűnik. Olyan, mint egy ügyes kúszó-mászó bozótharcos. Bárhova el tud jutni, ahova akar, mindent megfog, mindent a szájába vesz. Veszélyezteti a lakásban található műszaki eszközök és dísztárgyak  és saját testi épségét is. A biztonság érdekében ezért tágas járókába teszem, ha éppen nem tudok mellette lenni. A járókát pléddel és kedves játékokkal próbálom vonzóvá tenni. Sokszor azonban így is nehezen viseli a bezártságot. Stabilan ül, már két kezébe két különböző tárgyat is meg tud fogni, szemében az érdeklődés és az értelem csillog. Figyel, összpontosít, reagál. Édesen kurjongat, gőgicsél, morog. Hatalmas puszit is ad már nekünk.

A fogacskái miatt ebben a hónapban folytatódtak a nehézségeink. Az éjszakáink néha rendeződtek, aztán újra felborultak. Két alsó kis foga aztán végre át is tört. Végre megnyugodhattunk mindannyian… Az első fogak megjelenése azt is jelenti, hogy már érett a babám arra, hogy anyatejen kívül más ételeket is fogyasszon. Így a hozzátáplálásban is előre léptünk, most már nem csak ismerkedünk az ízekkel, hanem tízóraira, ebédre és uzsonnára is kiegészítjük a “menüt”.

A 7,5 kilós a babám, de még most is hetente többször hordozom a kenguruban. Szeretném, ha a testi érintkezés közöttünk minél tovább fennmaradna. Minden nap kétszer sétálunk, és szeretnék naponta eltölteni vele (is) legalább fél óra tiszta, minőségi időt. Ilyenkor leginkább tornázunk. A torna közben pedig énekelek, mondókázok, ölelgetem, simogatom. Járunk a baba-mama jóga órára is. Nagyon jól érezzük magunkat, igazi ellazulás mindkettőnknek. A fiam nagyon jól feltalálja magát. Amíg én tornázok, ő kúszik-mászik a teremben. Tetszenek neki a gyerekek, a zene, és a nagy, színes, érdekes tárgyakkal teli (és biztonságos) terep. Rájöttem viszont, mennyire merevek az ízületeim, és mennyire kötött az izomzatom… Sokkal több nyújtó-lazító gyakorlatot kell otthon is végeznem.

Így sportolunk mi

Célkitűzés:
futás: heti 3x 15 perc (lehetőleg 1x egyedül)
séta: naponta 1-2×45 perc (babával)
torna: naponta 1×20 perc (babával)
tenisz: alkalmanként

Délelőttönként a babával vagyok kinn a szabadban. Délután pedig az oviból jövünk gyalog haza, ami kb. 10 perc séta az otthonunktól. A futás beépítése is nagyon egyszerű: heti 3x babakocsival futva megyek az oviba a nagyobbik gyermekemért. Ez mindössze 7 perc futás, mégis nagyon kellemesen felfrissít. Örülök neki, hogy a nagy fiam is egyre mozgékonyabb, és sokszor ő kéri, hogy “fussunk a vonalig”, “szökdécseljünk a sorompóig”, “most lábujjhegyen járjunk”, hogy “most guggoljunk le”. Mivel ő most tanul két keréken biciklizni, a gyakorlás közben is állandóan futok. Néha fogom, és úgy szaladok mellette, de néha már el is tudom engedni. Az 5 perces gimnasztikai feladatsoromat az esti órákban szoktam végigcsinálni, miután sikerült a két gyermeket ágyba tenni. Én nagyon törekszem arra, hogy 20.30 körül már ágyban legyenek. Így és csak így maradhat idő ezekre a tevékenységekre.

Az általános átmozgatáson túl az aerob munkára is szeretnék most már időt szánni. Erre a legalkalmasabb és legpraktikusabb tevékenység a futás. Ha csak tehetem (általában vagy korán reggel, vagy későn este), elmegyek egyedül is futni. Ez sokkal hatékonyabb, mint baba kocsis változat. Ezen túlmenően jobban tudok összpontosítani is és ki tudom hozni magamból az aznapi maximumot. Törekszem arra, hogy ilyenkor, bemelegítő gimnasztikával kezdjek, és nyújtással zárjak. Így kerek az edzésmunka.

A  könyv megrendelhető a Galenus webáruházban.

Csoba Ildikó