Visszaváltozás – 6. hónap

 „Itthon, két gyerek társaságában nem egyszerű időt találnom a testmozgásra. Még elkötelezett mozgásimádóként is kihívást jelent hűnek maradnom eredeti elhatározásomhoz” – írja kismamanaplójában naplójában Csoba Ildikó. Kövesd velünk Ildi és a babája napjait és meglátod, semmilyen kismama nehézséggel nem vagy egyedül!

Aktuális célkitűzésem a precíz időbeosztás kialakítása

Állapotjelentés
Fizikai állapot: átlagos, bár hamar kifáradok minden fizikai munkától. Az arcomon, főleg a szemeimen nagyon lehet látni a kialvatlanságot. Fakó és kimerült vagyok, ez bőrömön is látszik.
Lelkiállapot: Nehezen bírom a monotonitást, a séták a szabad levegőn viszont kitekintést adnak a világba. A közös játékok a babámmal pedig feldobnak engem is.
Testsúly: 55 kg
Babafelügyelet, segítség: Havi 4 nap a nagymama itt-tartózkodásának köszönhetően, ebből 2×2 óra teljesen babamentesen. Bébiszitter segítsége 1×2 óra.

Elhatároztam, hogy következetesen beépítek napi 20 percet a testmozgásra, egészségi állapotomtól, hangulatomtól és teendőimtől függetlenül. Így már nem azon gondolkodom, hogy aznap egyáltalán tudok-e időt szakítani pl. a tornára. Sokkal inkább azon, hogy mikor lenne az a legalkalmasabb? Vannak helyzetek, amikor persze így sem tudom megvalósítani a napi edzést, pl. betegség miatt. De az alkalmi felmentéseket leszámítva jól működik a rendszeresség elve.

Az új rutinoknak köszönhetően hatékonyabb vagyok egyéb teendőimben is. Ritmusa lett a napoknak. Időmet, energiámat és figyelmemet jobban tudom fókuszálni. Kevesebbet hivatkozom a körülményekre és ritkábban keresek kifogásokat. Egyszerűen könnyebben tudom összehangolni a dolgaimat. Egy jól sikerült nap után pedig büszkeség tölt el.

A szülés után elhatároztam, hogy friss, üde, erős, karcsú és ruganyos szeretnék lenni újra, és szeretnék megszabadulni a hátfájdalmamtól. Emellett fontos lett számomra az is, hogy valahogy részt tudjak venni a kisfiam csodás fejlődésének folyamatában. Ezek motiválnak abban, hogy nap mint nap keressem a lehetőséget a közös mozgásra. Az aktív babázás persze nagyfokú kreativitást igényel. Hiszen azt jelenti, hogy a napi tornán túl sok más tevékenységembe is beépítem valahogyan a testmozgást és a gyerekszórakoztatást. Sikerként könyvelhetem el, hogy a babám társaságában sok olyan kinti és benti játékot tudok kitalálni, amik mozgásra csalogatják őt is, és engem is. Még nagyszerűbb a két gyerekkel együtt bohóckodni! Ezekben a percekben kicsit én is gyerek lehetek újra. Ilyenkor megáll az idő, szabad vagyok és mosolygok.

Csoba Ildikó kötete megrendelhető a Galenus webáruházban!

A babám

Részlet Csoba Ildikó: Gyermeked a személyi edződ című könyvéből.

A kisfiam gyönyörűen halad a maga feladataival. Nagyon kis céltudatos, és hihetetlen energiákat mozgósít azért, hogy egyre erősebbé és egyre ügyesebbé váljon. Pörög-forog és kúszik. Ezen kívül, néha már négykézláb helyzetbe is feltornázza magát. Egy hónapja még a hasról-hátra, hátról hasra fordulások számítottak nagy eredménynek, most meg önállóan kúszik! És az egészben az a legszenzációsabb, hogy mindezt önállóan kísérletezte ki!

Alvások tekintetében nehezebb időszakon vagyunk túl. Újra felborult az éjszakai rend, és sehogy sem tudtam azt visszaállítani. Próbálkoztam álometetéssel, illetve azzal, hogy cumisüvegben vizet kínálok neki. Hát, csekély sikert arattam. Viszont pár napja kijött az első fogacskája, most végre tudom, emiatt volt nyűgösebb a babám. Amióta a kis foga kijött, újra könnyebbek az éjszakák. 7.30-kor fekszik este, és 8 óra múlva, kb. 3.30-kor ébred. Ezután már csak reggel, úgy 6.30-kor. Ez nagy eredmény!

Kedvenc közös tevékenységeink a mondókázás és az éneklés. A ritmusokat és a dallamokat ringatózással, tapssal, rugózással kísérem, miközben a babámat karjaimban tartom. Eközben néha még a tükörben is megnézzük magunkat. Sikerült eljutnom a közeli baba-mama klub zenés-mondókás foglalkozására is. Boldogan csatlakoztunk a lelkes csapathoz, ahol a zenés-táncos élményt csoportban élhetjük át.

Sportolás

Célkitűzések:

  • úszás: havonta 2×60 perc(egyedül)
  • futás: heti 2-3x 20 perc (babával)
  • séta: naponta 1-2×45 perc (babával)
  • torna: naponta 1×20 perc (babával)
  • lábtorna: naponta 1×2 perc

 

A futás, a séta és az itthoni torna mellett néha-néha sikerül elmennem úszni is. A szaunázással egybekötött program nekem igazán regeneráló hatású. A könnyed lubickolás után jóleső fáradtsággal szállok ki a medencéből. Folytatom az otthoni baba-mama tornát is, karizomgyakorlattal (fekvőtámasz, babaemelés hanyatt fekvésben) és hasizomgyakorlattal (felülések babával) bővítve az eddigi feladatsort. A teljes torna most átmozgató gyakorlatokból, erősítő gyakorlatokból és nyújtás-lazításból áll. Minden gyakorlatot 10-esével végzek, minden izomcsoporthoz kb. 3-4 gyakorlat tartozik, melyeket az adott izomcsoport nyújtása követ. Minden nap figyelmet fordítok a lábtornára és a lábápolásra a lábdagadás és a visszereim miatt. Eredménye a frissebb, könnyedebb érzet. A hátammal viszont talán még többet kellene foglalkoznom, mert időről időre fájdogál a gerincem középső szakasza.

Csoba Ildikó
A Gyermeked a személyi edződ című könyv szerzője