Visszaváltozás – 4. hónap

Folytatjuk sportos kismamánk edzésnaplóját…

Volt valami ködös fogalmam arról, hogy a baba világra hozásával nem ért véget a megtisztelő, ám igen megterhelő feladat – a baba elindítása ebben a világban. De fel nem foghattam, hogy az új szerep ennyire igénybe fog venni.

A babázás női minőségünk megtapasztalásának egyik csúcspontja. Nagyszerű érzés tanúja lenni az élet kibontakozásának. Megismerni egy gyönyörű kis teremtés távoli világát. Megtapasztalni saját létezésünk fontosságát.
Bizonyosságot szerezni arról a varázslatról, ami a szemünk előtt történik. Édes szolgálat, ami egyszerre emel fel és tesz próbára. Édesanya lettem. Simogató vágyak – megújulni, szépülni, formásodni, lazulni, társasági életet élni, önmagam lenni – kérlek, várjatok meg… Szigorú tervek, legyetek, kérlek, lágyabbak, sürgető feladatok, ti pedig kicsit elnézőbbek. Most valakinek nagy szüksége van rám.

Mindenkinek más az elképzelése és a megoldása arra, hogy hogyan tudja babája mellett megszervezni az életét. Teljesen egyéni, hogy kinek milyen túlélőtechnikái vannak, és milyen külső segítségre számíthat. Az is egyénenként változik, hogy kinek milyen típusú a babája, azaz milyen könnyű (vagy épp nehéz) vele a kezdet. Egy biztos: nélkülözhetetlen a teljes fókuszálás. Érdemes teljesen belesimulni az új rutinokba, élvezni a játszó baba társaságát, és bevonni őt a saját örömeinkbe. És persze el kell fogadni a 24 órás készenlétet és pihenni kell, amikor csak lehet…

A pihenés

Ez bizony kulcsfontosságú az anyaság maratonjában. Gyakran tapasztalom, hogy egy nyugtalanabb éjszaka a babámmal mennyire fáradt és kedvtelen nappalt eredményez. Sokszor ismétlődve pedig akár tartós kimerültséghez is vezethet. Megértettem, hogy felfrissülve gondolatban és tettekben is sokkal többre jutok, megőrizve pozitív hozzáállásomat önmagamhoz és a világhoz. Ezért a napi időbeosztásomban tudatosan elkezdtem keresni a helyet (és alkalmat) azoknak a tevékenységeknek, amik feltöltenek, energetizálnak, kikapcsolnak. Nyilvánvaló, hogy a fáradtság kezelésének legkézenfekvőbb módja az alvás. Nyugodt alvás közben pihen a test, kikapcsol a szellem is. Baba mellett azonban nehéz a bioritmusnak megfelelő alvásmennyiséget és -gyakoriságot biztosítani, nem is beszélve a mélyalvás fázisáról, ami szinte teljesen hiányzik. A fizikai, lelki és szellemi frissességem érdekében ezért sokféle alternatív technikát vetek be. Zenés relaxációt végzek, forró fürdőt veszek, olvasok pl. egy lombos fa alatt, vagy egyszerűen csendben üldögélek egy pokrócon a fűben.

Állapotjelentés

  • Fizikai állapotom: a kialvatlanság miatt gyengének érzem magam. A napközbeni alvás segít a fizikai erőm visszanyerésében, de terhelés hatására nagyon könnyen kifáradok.
  • Lelkiállapotom: az állandósult monotónia kissé lehangoló számomra. A relaxáció segít extra energiát mozgósítani, pozitív gondolatokat gyűjteni, illetve kikapcsolni.
  • Testsúly: 57 kg

Baba

Webáruházunkban most 10%-al olcsóbban rendelheti meg kiadványunkat!

Nagyon mosolygós és nyugodt a babám. Sok örömömet lelem benne. Ebben a hónapban feltehetően a fejlődési ugrás miatt kicsit ugyan felborult a szoptatási rend, de szerencsére néhány héten belül visszaállt. Éjszakánként továbbra is 2-szer etetem őt. A hordozókendős futás, illetve séta egyre megerőltetőbb, hisz már 7 kilós a babám. Sokszor már inkább babakocsival kocogok, sétához pedig kenguruba teszem őt. Folyamatosan gyakorolja a fordulásokat, leginkább a hátról hasra fordulást. Ennek a változatnak a megtanulásával azonban a korábbi hasról hátra fordulást mintha „elfelejtette” volna. Ha elfárad, sír, és én fordítom vissza pihentető háton fekvésbe. A kezecskéjével egyre tudatosabban kalimpál, és érdeklődik, ha mutatok neki egy-egy új tárgyat. A hangját is egyre szívesebben hallatja, vidámságát kurjongatással fejezi ki.

Van néhány kedvenc játékunk, pl. cirógatás, kendőlengetés, vízben locsolgatás. Egyre könnyebben tudom őt felhúzni ülő helyzetbe – ez lett a „Kelj fel Jancsi” játékunk. Sokszor tartom őt ülő helyzetben, arccal kifelé. Ez új lehetőségeket nyit arra, hogy a nagytesó játékaiba is részt vegyünk. Úgy szoktunk például focizni, hogy én tartom a babát, és együtt szaladunk a labdáért. Nagyon élvezi. Olykor táncolok is a kisfiammal. Amikor felveszem, átölelem, ringatózok és énekelek neki és vele, bensőséges egységet alkotunk. Varázslatos élmény, mely visszahozza nekem az életörömöt.

Újdonság, hogy a babámat is egyre gyakrabban vonom be az edzésekbe. Ő élvezi, ha mozgatom, és örömmel fedezi fel a világot a karomban, az ölemben. Egyedül még nem (vagy alig) megy neki a helyváltoztatás, de velem nagyon élvezetes neki pörögni, forogni, táncolni, ringatózni. Babahordozóval vagy simán kézben tartva tornázok. A babámnak a változatos mozgatás rácsodálkozás a világra, nekem pedig aktív fizikai munka.

Sportolás

Célkitűzések

  • 20 perces átmozgató torna, néhány erősítő gyakorlattal, nyújtás-lazítással heti 3x
  • Futás babakocsival heti 3x
  • Úszás és szauna havonta 1x

A 7–12. hétig tartó időszakban egy laza szülés utáni edzésprogramba kezdtem, fokozatosan emelve a terhelést. Futás, torna adta a fő irányt alkalmanként kiegészítve tenisszel, úszással. Az edzések igen jótékonyan hatottak az állapotomra. Egyre erősebb lettem, teherbírásom javult, a helyes testtartás stabilizálódott, és teljesen elmúltak a szülésből adódó fizikai fájdalmaim. Ezen felbátorodva, a 13–16. hétig tartó időszakra intenzívebb alakformáló, állóképesség-fokozó és zsírégető edzéseket terveztem. Futóiskolai gyakorlatokat és komplett erősítő feladatokat (kar-, mell-, hát-, has-, comb-, láb- és farizom) állítottam össze. Nos, gyorsan kiderült, hogy túlvállaltam magam. Olykor betegség, olykor a kialvatlanság, olykor az időhiány miatt hiúsult meg az edzésmunka. Már az is nagyszerű eredménynek számított, ha egyáltalán valamilyen mozgást be tudtam építeni a napirendembe.

Elhatároztam, hogy elfogadóbb és türelmesebb leszek önmagammal szemben, és megelégedek a szinten tartó edzésprogrammal.

Csoba Ildikó
A gyermeked a személyi edződ

című könyv szerzője