Visszaváltozás – 5. hónap

Íme, kismamánk visszaváltozás-naplójának következő része!

Az összhangteremtést találom a mostani időszak talán legfontosabb feladatának. Ha stabil, kiegyensúlyozott és nyugodt tudok lenni, ez tevékenységeimben és kapcsolataimban is tükröződni fog. Mostanra egész jól rálazultam a babázásra. A régi valóságom régi tevékenységeit már nem akarom mindenáron visszahozni. Elfogadtam az új szerepemet, és az ehhez kapcsolódó feladataimat. A kezdeti fizikai korlátok, a sok virrasztás, és talán a váratlan helyzetek alázatosabbá tettek. Sokkal elfogadóbb is lettem. Rájöttem, hogy ha gyöngéd és szoros kötődésre alapuló kapcsolatot szeretnék kialakítani kisbabámmal, bizony lassítanom kell. Végre megtaláltam és élvezem ezt az új közös ritmust!

Az életem mostanra harmonikusan a baba köré rendeződött

  • Letisztult a napirendünk, és könnyedén mennek a babás rutinok – etetés, altatás, öltöztetés, játék, elindulás-hazaérkezés.
  • Megtanultam, hogy mikorra érdemes időzíteni mellette a háztartási rfeladatokat – főzést, mosást, takarítást, bevásárlást. Azt is, hogy mikor ideális vele autóba ülni és elvállalni pl. egy hosszabb kirándulást. Reálisan fel tudom mérni, hogy milyen tevékenységek valósíthatók meg vele, és mik azok, amik nem. Talán kevésbé vagyok rugalmas és spontán… De így legalább feszültség nélkül tudom menedzselni az életünket.

Állapotjelentés
Fizikai állapotom: edzések közben nem vagyok túl energikus, fokozott terhelések alkalmával könnyen elfáradok. A helyes testtartásom megőrzése továbbra is a legfontosabb kérdés.

Lelkiállapotom: Monoton módon teltek a napjaim, a séták adják az egyedüli kitekintést a világba.

Testsúly: 57 kg

Babafelügyelet, segítség: nincs

Megszoktam és elfogadtam a „babatempót”. Azaz, hogy akár kétszer-háromszor annyi időbe is telhet a program, feladat, intéznivaló, amit szeretnék babával a megvalósítani. Energiatakarékos üzemmódra kapcsoltam, hiszen továbbra is keveset alszok, a gyermekem viszont egyre intenzívebb fizikai jelenlétet igényel. Kevesebbet beszélek, és többet szemlélődöm. Így nemcsak babámhoz kerülhetek közelebb, hanem saját magamhoz is. Könnyebb fókuszálni is azokra a csodákra, amiket adni és kapni tudok. Felfedeztem a csend értékét is, és elhatároztam, hogy tudatosan fogom kiszorítani a zajokat az életemből. Sokkal kevesebbet telefonálok, tévézek, rádiózok, és elhatároztam, hogy én is megtanulok hallgatni.

Baba

Még mindig 1-2-szer ébredünk éjszakánként. Jobb napokon a szoptatás 3 óra körül esedékes, így a következő már reggel 6 órára átcsúszik. A baba napközben 3-szor alszik, két trövidebbet és egy hosszabbat. Amikor ébren van, nagyon érdeklődő és figyelmes. Egyre többet tartom őt ülő helyzetben. Ezt a testhelyzetet szereti, és szinte alig kell már megtartanom közben.

Sokszor le is teszem őt puha játékszőnyegre, hogy ismerkedjen magától a környezetével. Ilyenkor gyakorolhatja az átfordulásokat is, amik már egyre könnyedébben mennek neki. Kezét, ujjait érdeklődően vizsgálja, nagy lendülettel nyúl a játékokért, és egyre tudatosabban rájuk is fog. Nagyon élvezi, ha beszélek vagy dúdolok neki. Igyekszem a tevékenységeinket dalocskákkal színesíteni. Kedvenc játéka a kukucskálós – két kezemmel vagy napszemüveggel eltakarom a szememet, és váratlanul előbukkanok mögüle. Gurgulázva nevet ezen.

Nagyon szeretem a közös sétákat, mindig feltöltenek. Általában eközben elalszik a fiam, így élvezhetem a csendet és a nyugalmat. A kocogás is a bevált napi rutinprogramok közé tartozik. A kellemes, ritmikus mozgás sokszor oly mértékben magával ragad, hogy észre sem veszem a fizikai munkát. Hatására lelazulok, és oldódnak bennem a blokkok. A laza zötykölődés pedig a babának is megengedett. Sokat tornázunk is együtt, nekem ez a jól bevált módszerem az erőm visszanyerésére és a babárahangolódásra. Általában a karomra fektetve vagy a mellkasomhoz ölelve, fix helyzetben tartom őt, miközben láb-, has- és farizomgyakorlatokat végzek. A baba az edzés közben mint amolyan súlyzó „funkcionál”. A feladatok fejlesztik a gyermek mozgásérzékelését, az egyensúlyérzékét és a háromdimenziós térérzékelését, valamint segítik a helyes testtudat kialakulását. Nekem pedig alapvetően tartásjavító és erősítő feladatul szolgálnak.

Sportolás

Célkitűzések

  • torna (babával) heti 3x
  • kar-, mell-, has-, hát-, comb-, far-, lábizom erősítő gyakorlatok babával
  • az erősítő gyakorlatok után az adott izomcsoport nyújtása is
  • futás babakocsival heti 3x
  • a futással összekapcsolva lépcsőzés, mint erősítést, keringésfokozást, alakformálás

Minden napra tervezek valami testmozgást (egyik nap futás, másik nap babás torna stb.), mely során a babámmal együtt dolgozunk. Ezek a tevékenységek 20 percnél nem hosszabbak, és a terhelés is tetszőleges mértékű. Viszont nagyszerű keretet adnak a napjainkhoz. Értékes időtöltést jelentenek mindkettőnknek, melyet rugalmasabban tudok összehangolni a gyermekem igényeivel, illetve sajátjaiméval. Az otthoni közös sportolás mellett ellátogattam már baba-mama jógaórára, és szeretném kipróbálni a baba(hordozós) táncórát is.

Csoba Ildikó
testnevelő tanár
A Gyermeked a személyi edződ c. könyv szerzője