Viszaváltozás – 3. hónap

Volt valami ködös fogalmam arról, hogy a baba világra hozásával nem ért véget a megtisztelő, ám igen megterhelő feladat – a baba elindítása ebben a világban. De fel nem foghattam, hogy az új szerep ennyire igénybe fog venni.

E parányi kis teremtést 0–24 órában látom el – szoptatom, hordozom, gondozom. Energiám és időm így viszont alig marad saját testem és lelkem újraépítésére és megerősítésére. Pedig, nincs mese, a napi rutinból fakadó terhelést bírni kell.

Tulajdonképpen szerencsés vagyok, hisz a kisbabám nagyon türelmes, jól idomul a család életritmusához. Együttműködő baba. Természetesen az alkalmazkodás kölcsönös, hiszen én is maximálisan törekszem arra, hogy figyelembe vegyem az ő igényeit. Saját regenerációmat is vele igyekszem megvalósítani. Sokat sétálunk együtt, és az edzéseim alkalmával is velem van.

Fizikai állapotomban, a 9–12. hétig két fő területen tapasztaltam olyan jelzéseket, amelyekre egészségem és formám miatt fokozottan figyelnem kell – táplálkozási szokások és mozgásszervi problémák. Apró változtatásokkal igyekszem ezeken a területeken javulást elérni.

Az étkezésem

Állapotjelentés

  • Fizikai állapot: stabil
  • Lelkiállapot: változó
  • Testsúly: 57 kg

Azt figyeltem meg, hogy egyre többet eszem. Az még rendben is lenne, hogy nagyobb az étvágyam a szoptatás miatt. De mostanában mintha az evés kezdene egyfajta pótcselekvéssé is válni. Üres időtöltés, üres kalóriákkal! Így, még egy viszonylag szerencsés alkat, mint én is, szépen felszedhet felesleges kilókat…

  • Eszem, mert kialvatlan vagyok, és a szénhidrátból próbálok plusz energiát nyerni.
  • Eszem, mert lehangolt vagyok, és az édesség gyors örömforrás.
  • Eszem, mert feszült vagyok és nassolással próbálom ezt oldani.

Szerencsére, ha sportolok, határozottan jobb a helyzet. Szabályosabb az étkezési rendem – sport előtt már nem eszem, és utána is inkább csak gyümölcsöt és zöldséget (a nehéz ételeket ilyenkor nem is kívánom). Kiszámíthatóbb az étvágyam is – akkor eszem, amikor éhes vagyok. Mivel mozgok, jobb érzés enni, hisz tudom, hogy felhasználom a bevitt energiát.

Mozgásszervi panaszaim

Testmozgás közben és a hétköznapi tevékenységeim alkalmával is többször fájdalmat tapasztaltam az ízületeimben. Volt, hogy beállt a nyakam, máskor fájt a derekam, térdem, bokám. Tevékenységeim közben sokszor azon gondolkoztam, hogy melyik részemet hogyan terheljem, hol mi fáj éppen, és a fájdalom elkerülése miatt néha furcsa kényszertartásokat vettem fel.

Az okokat ismerem – a babás időszak igen túlterheli az édesanya vázrendszerét.

  • Szülés után a tartó izmok visszaerősödése időigényes.
  • Jelentős az aszimmetrikus terhelés, ráadásul nemcsak a baba súlyával kell számolnom, hanem a babakocsi, babahordozó, bevásárlószatyor, különböző táskák súlyával is.
  • Sokat kell emelni, hajolgatni, egyenetlen terheléssel pedig a csigolyák és a végtagok ízületei könnyen elmozdulhatnak.

Csontkovács, masszázs, tartásjavító torna és pihenés. Így próbálom most ruganyosságomat visszanyerni. Amíg a „kúra” tart, kímélő testmozgást végzek, és figyelek az általános testtartásomra.

Fizikai állapotom

Stabil, de kicsit aggasztanak a mozgásszervi problémák. Egyre többet bírok sétálni és már szoktam néha futni is. Bár néhány száz méter után kifulladok, mégis jólesik a fizikai munka. Eddig házimunka és séta alkalmával is sokat hordoztam a babámat, de a túlterhelt gerincem miatt talán váltok a babakocsira és a játszószőnyegre…

Lelkiállapotom

Változó. A babával kapcsolatos rutinok egyre jobban mennek. Minél magabiztosabb vagyok, annál bátrabban mozdulok ki otthonról. A változatosság pedig pozitívan hat a lelkiállapotomra.

Baba

Aktív és nagyon kitartó. Az eddig megtanult mozdulatokat egyre tökéletesebben végzi és ismételgeti. Hason már szépen emeli a buksiját, és közben kezével-lábával mászó mozdulatokat tesz, mintha úszna. Néha már sikerül átfordulnia hátról hasra, sőt egyszer a nagy igyekezetében, lendületből vissza is fordult hasról hátra! Hagyom, hogy próbálgassa a mozdulatokat, erősítse az izmait, de amikor úgy látom, hogy elfáradt és emiatt nyűgös, segítek neki pihenő helyzetet teremteni. Szívesen tölti az időt a hordozóban, de csak akkor, ha alváshoz közeledünk. Ha ébren van, inkább szabadon mozogna. Napról napra többet kommunikál gesztusokkal és látványosan szórakoztatja új felfedezése, a kezecskéje. Egyre koordináltabban emelgeti az arcához, és nagy érdeklődéssel nézegeti. Már tudatosan ráfog a kezébe tett pici tárgyakra is, bár elengedni még nehezen tudja azokat.

A 6. hét óta két testtudatébresztő napi rutint vezettem be a babával. Az egyik az esti babamasszázs fürdés előtt, a másik a reggeli babatorna, a pelenkacserével és felöltözéssel egybekötve. Nagyon óvatosan átmozgatom a baba kezecskéit, lábacskáit. Persze csak amennyire engedi. Eleinte idegenkedett ezektől a furcsa tevékenységektől, de néhány alkalom után megszokta, sőt megszerette az ily módon együtt töltött időt.

Célkitűzések

Új elemként került be a programomba a hasizom-erősítés. Sokan azt gondolnák, hogy a tartásjavítás csupán hátizom-erősítő gyakorlatokból áll, pedig a hasizom-erősítés ugyanúgy hozzá tartozik. A hát- és a hasizmok úgynevezett antagonista izmok. Ezek egyfajta izomfűzőként tartják az egész törzset a megfelelő helyzetben. Számomra nemcsak a szép (és fájdalommentes) testtartás a szempont, hanem az esztétikai szempontok is. Lapos, feszes hasfalat szeretnék, mint amilyen volt szülés előtt.

Alternatív tartásjavító program

A 6. héten már jártam a csontkovácsnál, most, másfél hónap után újra a segítségét kértem. Megérte hozzá elmenni, teljesen kicserélődtem! Végre tudok sportolni vagy a napi teendőimet végezni, mert könnyedén mozgok. Könnyedebb és lazább vagyok, az egész mozgásom most sokkal harmonikusabb lett. A tornának köszönhetően egyre javul a testtartásom. A hátizom-erősítő gyakorlatoktól mindig erős izomlázam van, ez a gerinc melletti izmok hatékony megdolgoztatását jelzi. A hasfalam már a hátizom erősítésével is kezd visszahúzódni. De a hasizom-gyakorlatok tüntetik el igazán megereszkedést. A nyújtó-lazító gyakorlatoknak köszönhetően oldódnak a szinte csomóba állt izmaim, főként a hátamban.

Csoba Ildikó
A Gyermeked a személyi edződ

című könyv szerzője