Az E-book, tablet, okostelefon ronthatják az alvásminőséget

Fotó: 123rf.com

Naponta több órát töltünk el fényt emittáló (kibocsátó) készülékek nézésével. Bámuljuk a táblagépünket, ülünk a számítógép monitora előtt vagy nyomkodjuk az okostelefonunkat…Újabban nyomtatott könyvek helyett e-könyveket is lehet olvasni – és sokan teszik is ezt, gyakran elalvás előtt, esténként az ágyban. USA-beli adatok szerint az amerikai felnőttek 90%-a a lefekvés előtti egy órában hetente több alkalommal is használ valamilyen elektronikai eszközt.

Hogyan befolyásolja mindez az elalvást és az alvásminőséget? Fáradtabban ébrednek a következő reggelen azok, akik hagyományos könyv helyett e-könyvet olvasnak? Ezekre a kérdésekre kereste a választ egy amerikai-német kutatás, amelyben a lefekvést megelőzően négy órán át vagy hagyományos könyvet, vagy e-book-ot olvastak a vizsgálatba bevont személyek.

A vizsgálat főbb megállapításait a következőként lehet összegezni:
Az embernél az esti, illetve kora éjjeli megvilágítás, még ha annak a fényintenzitása alacsony is, csökkenti az alvást elősegítő melatonin hormon elválasztását, illetve eltolja a cirkadián (= napi) ritmust szabályozó órát. E kettő eredményeként nehezebb lesz az elalvás.

Fotó: 123rf.com

A szembe jutó fény intenzitásának jellemzése szempontjából nem mellékes, hogy az e-book lux-ban kifejezett megvilágítása akár egy nagyságrenddel is nagyobb lehet, mint a nyomtatott könyvé.

Az e-book olvasása – az olvasás időtartama alatt – gátolja a tobozmirigy késő esti időszakra jellemző melatonin elválasztási csúcsát. A vizsgálat alapján az e-book olvasóinál 1,5 órával tolódik el a melatonin elválasztási csúcs a papírformátumú könyv olvasóihoz képest.

Az e-könyvet olvasók körében több időt vesz igénybe az elalvás, mint az ugyanannyi ideig nyomtatott könyvet olvasóknál.

Az e-bookot olvasók a következő reggelen fáradtabban ébrednek, mint a hagyományos könyvet olvasók, noha ugyanannyi időt töltenek alvással.

• Az éjjeli fényeknek nem kívánatos biológiai következményei lehetnek; az Egészségügyi Világszervezet (WHO) az éjszakai munkavégzéssel összefüggő fényexpozíciót a potenciális karcinogének (= rákkeltő) csoportjába sorolta.

Ismert, hogy az elmúlt 50 évben az alvás hosszában és minőségében is romlás következett be, amelynek negatív kihatásai lehetnek az általános egészségi állapotra. Kérdés, hogy az elektronikai eszközök napjainkban tapasztalható rohamos térnyerése, az éjszakába nyúló mesterséges világosság széles körű elterjedése nem jelenti-e azt, hogy a technika vívmányai miatt sokaknak végleg el kell búcsúzni az egészséges, pihentető alvástól.

Dr. Budai Marianna PhD.
szakgyógyszerész

Támad a Drakula-hormon
A melatonin-felszaporodás egyeseknél sajátos depressziót okoz, mely a szénhidrátéhséggel, a testsúlynövekedéssel, a túl sok alvással és az állandó fáradtság- érzéssel igen hasonlít a téli álmot alvó állatok állapotához.

Egyre több tanulmány kapcsolja össze egyes daganatos megbetegedések előfordulását az embert éjszaka érő fénnyel. Főként a kék színű fény, akár a csukott szemhéjon áthatolva is, gátolja az ún. melatonin hormon termelődését.

Veszélyes lehet:
1. a reflektorok fénye
2. a járdákba, szökőkutakba épített, felfelé világító fényvetők
3. fényreklámok