C-vitamin – a tél vitaminja

A vitaminok olyan biológiailag aktív szerves vegyületek, melyek kicsiny mennyiségben, de nélkülözhetetlenek a szervezet számára. Az ember szervezete ezeket nem tudja előállítani, ezért a napi szükséglethez csak étellel vagy táplálék kiegészítőkkel juthat hozzá.

A zsírban oldódó vitaminokat szervezetünk tartalékolni tudja, a vízben oldódókból hasznosítja az éppen szükséges mennyiséget, a fölösleget kiüríti. Ilyen viz-oldékony vitamin a C-vitamin vagy kémiai nevén aszkorbinsav (Anti skorbut sav) is, melyet felfedezője Szent-Györgyi Albert, Nobel-díjas magyar tudósunk nagyobb mennyiségben a szegedi paprikából állított elő. Sok más élelmiszerünkben is jelen van, de a hasznosulását segítő bioflavinokkal együtt csak a friss és érett gyümölcsök, zöldségek tartalmazzák. Gazdag C-vitaminban a csipkebogyó (1000g-ban 100 mg), a paprikafélék (150-200g/100mg), a citrusfélék (50g/100mg), a paradicsom, az alma, a salátafélék, a savanyú káposzta. A C-vitamin cukorszármazék, savként viselkedik, oxigén, fény és hőérzékeny. Ezt fontos tudni, mert az áztatás, a főzés, és a hosszas tárolás csökkenti a források vitamintartalmát.

A C-vitamin hatása igen sokrétű

  • Segíti a vas és a kalcium felszívódását a belekből, ezáltal részt vesz a vashiányos vérszegénység és a csontritkulás kivédésében.
  • Sokféle enzimet aktivál, így szerepe van a sejtlégzésben, a hormonok színtézisében, és a fehérjék előállításában. Kiemelendő a kötőszöveti kollagén képzésében való részvétele, mely alapvető alkotója a csont,- a porc,- az izomszövetnek, és a vér alakos elemeinek. Nélkülözhetetlen a vázrendszer, a fogak egészséges fejlődésében, és a sebek, a törések gyógyulásában.
  • Csökkenti a vér koleszterin szintjét, gátolja a vénás vérrögök képződését, csökkentve az infarktus, az embólia és a magas vérnyomás kialakulásának esélyét. Megakadályozza a retina idegsejtjeinek a károsodását és csökkenti a szürke-hályog kialakulásának esélyét. Cukorbetegeknél az idegek, a szem és a vese károsodásának megelőzésében van szerepe.
  • Mint antioxidáns, a szabadgyökök megkötésével, az immunitás fokozásával rákellenes hatású, szerepe van a fertőzések kivédésében, a gyógyulás, a lábadozás időszakának lerövidítésében és a stressz elleni védekezésben.

És mennyi a C-vitamin-szükségletünk?

Az FDA (amerikai gyógyszeripar) szerint a napi szükséglet gyermeknek 60 mg, nőknek 75 mg, férfiaknak 90 mg naponta. A még tolerálható mennyiséget 2000 mg-ban határozták meg. Modern kutatások és megfigyelések arra utalnak, hogy ez a mennyiség csupán arra elég, hogy a hiánytünetek legsúlyosabbikja, a skorbut, ne jelenjen meg, de egy alattomos hiányállapot kialakulásától, melynek következményei esetleg csak évek múlva vállnak nyilvánvalóvá, nem véd meg. Vitamin szükségletünk nem állandó, egészségi állapotunk, aktivitásunk, táplálkozási szokásaink és környezeti hatások befolyásolása alatt áll, és C-vitamin esetében a szükségleten mennyiség kiürül ezért a napi 500 mg körüli mennyiség, nem jelenthet túladagolást.

A C-vitamin az átlagos kiegyensúlyozott étrendben, megfelelő mennyiségben megtalálható.

Pótlásra vagy többletbevételre táplálékkiegészítők formájában csak akkor van szükség, ha felvétele az étkezéssel nem oldható meg (táplálkozási, emésztési zavarok, zöldséget, gyümölcsöt elutasító személyek), vagy ha valamilyen okból nő a szervezet igénye. Várandóság és szoptatás idején a szükséglet 30%-al nagyobb, mert a baba rugalmas szöveteinek képzéséhez nagy szükség van rá, és ahhoz is, hogy az anyatej tartalmazza a baba C-vitamin szükségletét. Többletbevitel szükséges gyulladásos betegségekben, műtétek után, égés esetén, lábadozás idején, dohányzóknál, fizikai terheléskor (futók, aktív sportolók, nehéz fizikai munkát végzők), és stressz hatására (vizsgaidőszakban). Ilyenkor a napi 1000, akár 2000 mg-ra is szükség lehet.

Milyen kiszerelést válaszunk?

A tabletták ragaszó-, kötő-, és vivő anyagokat, valamint tartósítószert tartalmaznak, ezek nehezítik a lebomlást, a felszívódást, azaz a hasznosulást. Helyesebb a por, a folyadékos, a liposzómás vagy a lágyzselatin kapszulás formákat választani. Tanácsos a napi többszöri kisadagban való bevétele, vagy lassan felszívódó retard készítmény szedése.

Túl lehet adagolni?

Nem lehet túladagolni, mert a széklettel és a vizelettel a felesleg kiürül. A telítettség határát a székletlazulás, azaz hasmenés megjelenése jelezheti. Szent-Györgyi Albert napi 2000-8000 mg aszkorbinsavat szedett és kiváló fizikai és szellemi frissességben élt 93 évet. Azonban tartósan nagy adag (8-10g) hatására az egyes élettani folyamatok megváltoznak, és az arra hajlamos egyénben az oxalát többlet növelheti a vesekövesség, és a köszvény kockázatát, a vastöbblet pedig, hajlamosíthat egyes gyulladással járó szeborreás bőrbetegségek kiújulására, sőt az osztódásnak indult tumor sejteket (ilyenkor magas azok antioxidáns tartalma) is támogathatja.

Mikor gondoljunk C-vitamin-hiányra?

Súlyos formája a skorbut vagy „tengeri-pestis” a fejlettebb országokban ma már nem jelenik meg. Vitaminhiányra utalhat, az általános rossz közérzet, fáradékonyság, fogínyvérzés, szuvasodó fogak, fertőzésekre és megfázásra való hajlam, kötőszöveti gyengeség (seprűvénák, narancsbőr), és lassú sebgyógyulás.

Kisbabák mozgásfejlődésének lassúsága és vashiányos vérszegénysége.

Súlyos hiánytünetek, az általános izomgyengeség, a vérzékenység, véraláfutások, meglazuló, kihulló fogak, és sorvadásnak indult porcok, ínszalagok, vagy a csonttörések gyakorisága.

Dr. Kerekes Judit

gyermekgyógyász