Bébik, kicsik és nagyok

Milyen zöldségeket adjunk a babáknak?

Fotó: gettyimages.com

A csecsemők tökéletes tápláléka az anyatej, de normális esetben a hatodik hónap után már el lehet kezdeni a hozzátáplálást a zöldségekkel.

A leveles zöldségek…

… a saláta, sóska és spenót, mangold, nagyon értékes zöldségfélék, tele vannak vitaminokkal, ásványi anyagokkal, nyomelemekkel. 7-8 hónapos babáknak kínálhatjuk. A spenót szárát ki kell vágni, a mangold fehér szára viszont ehető. Leveleik nagy mennyiségű ártalmas ólmot és nitrátot képesek megkötni (a levegő szennyezettsége, a műtrágyázás és a permetezés miatt). A mangold külső leveleit távolítsuk el, a belső leveleket nagyon alaposan, egyenként mossuk meg, és 1-2 percet sós vízben főzzük át, majd öblítsük le.

Mángold (Fotó: pixabay.com)

A spenót gazdag luteinforrás, javítja és védi a szemet. Sok vasat tartalmaz, de felszívódásra alkalmatlan formában. Vastartalma jól hasznosul a hús, a tojás, sajt, vagy a túró jelenlétében, és szinte egyáltalán nem, ha csak tejjel társítjuk. A húsnélküli spenótfőzeléket ezért burgonyával vagy más keményítőtartalmú lisztfélékkel ajánlatos sűríteni. Az első főzelékkészítések alkalmával csak 3-4 salátalevelet, illetve 8–10 sóska vagy kisebb spenótlevelet teszünk a krumplihoz. Együtt főzzük készre, és tápszer vagy tejszín hozzáadásával pépesítjük.

A sóskafőzeléket cukorral, a spenótot és salátát kis darabka fokhagymával főzzük, amit 8 hónapos korig nem turmixolunk a főzelékhez. A nyers spenótlevél (nyers felhasználáshoz feltétlen keressünk bioterméket) hagymás, sós, ecetes vízben pácolva, vagy salátaöntetben érlelve élvezetesebb, mint a saláta.

A brokkoli, karfiol, kelbimbó értékes rákellenes anyagokat tartalmazó zöldségek

Zsenge termésük 8 hónapos kortól adhatók. Vajban párolva, petrezselyemmel fűszerezve a legízletesebbek.

Fotó: pixabay.com

A brokkoli kitűnő vasforrás, ráadásul C-vitamin-tartalma miatt serkenti is a vas felszívódását. Rózsáit szedjük szét (mert a kukacok itt rejtőzködnek) a szárakat vágjuk le, azoknak hosszabb főzési időre van szükségük. A rózsákat egyforma darabkákra vágjuk, hogy egyszerre puhuljanak meg. A szárakat meghámozzuk, és hosszában kettőbe, négybe vágva főzzük meg. A kicsik által közkedvelt karfiol folsavtartalma kiemelkedő. Akkor kiváló minőségű, ha teljesen fehér, a fej teljesen zárt, levelei frissek, zöldek. Vásárláskor vigyázni kell arra is, hogy a rózsák ne legyenek zöldek, ne legyen rajtuk feketedés. Tisztítása a brokkolihoz hasonlóan történik. A kelbimbó télen és kora tavasszal is rendelkezésre álló zöldségféle. Tisztítása abból áll, hogy a külső leveleket lefejtjük, a nagyobb bimbókat száruk felől éles késsel keresztbe bemetsszük. Vajjal párolva és tejszínnel meglocsolva szeretik a babák.

Az értékes karalábé

A karalábénak gumóját fogyasztjuk. A szabadföldben termett karalábé zsenge „szívlevelei” is felhasználhatók. Kalcium-, magnézium- és C-vitamin-tartalmú értékes zöldség. Színe a fehérestől, a zöldön át a liláig terjed, íze a színétől függetlenül egyforma, a káposztáéra emlékeztető, kissé édeskés. 8–10 cm átmérőjű zsenge, sértetlen gumót kell vásárolni, a nagyobb gyakran fás. A fiatal gumókból levest, főzeléket, töltött ételeket készítünk, a fás karalábét levesek ízesítésére használhatjuk. Fűszere a petrezselyem, kapor, szerecsendió. Vajban párolva, rizspehellyel sűrítve és zöldpetrezselyemmel ízesítve kedvelt babaétel lehet 8 hónapos kortól. 10 hónaposan nyersen lereszelve is felkínálható.

Fotó: pixabay.com

A hagymafélék B- és C-vitamint, kalciumot, vasat és káliumot tartalmaznak, és bizonyítottan szinte minden betegség gyógyulását segítik

Szélhajtó, görcsoldó, köhögéscsillapító, étvágyjavító, baktériumölő, féregűző és roboráló hatásuk már egészen pici kortól kihasználható. A hagyma csípősségét illóolaja adja, ennek tulajdonítható gyógyító hatása is. Veszít csípősségéből, ha megpucolva 1-2 órán át hideg vízben áztatjuk. A kínai fokhagyma gerezdje nagyobb, kevésbé ízes, szagos és csípős, mint a magyar változat, kisgyerekek ételének elkészítéséhez nagyobb sikerrel használható.

A hagymafélék főve már nem csípősek, de megőrzik jótékony hatásukat. Üvegesre párolva lágyabb ízhatást kapunk, míg aranysárgára pirítva jellegzetes, egyszerre édes és erőteljes ízű lesz. A hagymaféléket 6–8 hónapos korig csak belefőzzük az ételbe, de 8 hónapos kor után párolva vagy főve és összenyomva benne is hagyjuk. 10 hónapos kortól a nyers újhagymával és snidlinggel is próbálkozhatunk. A forró ételbe beleszórt vágott snidling elveszíti csípős erejét és erős szagát, de megtartja hatását. A hagymatea, a vajban párolt vöröshagyma főzelék édesnemes pirospaprikával megszórva és a fokhagymás krémleves a babanátha gyógyító ételei közé tartoznak.

A paprika a legértékesebb zöldségnövényeink közé tartozik

Magas C-vitamin-tartalmát savanyítva sem veszti el. Gazdag A- és B-vitaminokban is. A paprikának különböző színű és csípősségű fajtái vannak. Gyermekélelmezésre az édes ízű, sárga, piros és zöld húsos (paradicsompaprika) fajtákat használjuk. Erős rostszerkezete miatt 8–12 hónap között sütve és hámozva, vagy főve és pépesítve, nyersen pedig csak a lereszelt húsát kínáljuk.

Fotó: pixabay.com

A gyönyörű és ízletes paradicsomnak sok szín- és formaváltozata van

C-vitamin és béta-karotin-tartalma változó, az apróbb fajtájúaknak és a szabadföldinek jóval nagyobb, mint a nagyobb méretű, és a fólia alatt vagy üvegházban termesztettnek.

Fotó: pixabay.com

A paradicsom nyersen fogyasztva serkenti a bélmozgásokat és gátolja a gázképződést, főve azonban savasító hatású. Előfordul, hogy ételallergiát vált ki, és a zölden leszedett paradicsom szolanin nevű méreganyagot is tartalmazhat, ezért jobb, ha 6 hónapos korig nem is próbálkozunk vele. 6 hónap és 1 éves kor között nyersen csak a teljesen érett paradicsomlevet, és a meghámozott, mag nélküli paradicsompürét kínálhatjuk, vagy hosszan főzve, savasságát babatej hozzáadásával mérsékelve.

A piros paradicsom likopin nevű alkotórésze bizonyítottan rákmegelőző antioxidáns tulajdonságokkal bír. Ez a hatása a rendszeres fogyasztással arányosan nő. Ezért egyéves kor után heti 2 alkalommal a paradicsomot is ajánlatos rendszeresíteni a kicsik étkezésébe.

Dr. Kerekes Judit
gyermekgyógyász

A szerző Jó étel, jó élet című könyve rengeteg recepttel és hasznos tanácsokkal most kedvezménnyel kapható a Galenus webshopban!

Exit mobile version