Kismama menü

A várandós édesanyának a fogantatás pillanatától kezdve különös figyelmet kell fordítania életmódjára, táplálkozására, hiszen ettől függ saját és kisbabája egészsége.

A kismamának több energiára van szüksége. Tévhit azonban, hogy ezentúl „kettő helyett kell ennie”. A várandósság csupán 150–300 kcal többletet jelent naponta. Normál kezdeti testtömeg esetén a terhesség végére a kismama ideálisan plusz 10–12 kg-ot szed fel, ami az alábbiakból tevődik össze:

 

Magzat 3,4 kg
Anyaméh 0,9 kg
Méhlepény 0,7 kg
Magzatburok és magzatvíz 0,8 kg
Anya vérmennyiségének növekedése 1,2 kg
Folyadék-visszatartás 1,4 kg
Zsírlerakódás 3 kg
Emlők mirigyállományának növekedése 0,6 kg
Összesen 12 kg

 

Jót tesz a mozgás

Tévhit, hogy egy várandós nőnek nem szabad sportolnia, nehogy baja essen a babának. Kifejezetten jót tesz a kismama egészségének, ha olyan mérsékelten aktív mozgásformát végez, mint a jóga vagy a speciális kismamatorna.

Kismama menü

  • Az émelygés, valamint a vércukorszint ingadozásának orvoslására a kismama étkezzen sokszor, kisebb mennyiségeket! A rendszeres étkezés kiemelt fontosságú ebben az időszakban.
  • Zöldség vagy gyümölcs minden étkezéskor legyen a tányéron! Ezek fogyasztása hozzásegíti a kismamát az elegendő élelmi rost-, vitamin- és ásványi anyag beviteléhez, valamint az immunrendszert is erősítő antioxidánsok fogyasztásához!
  • A megfelelő fehérje- és kalciumbevitelhez elengedhetetlen a tej és tejtermékek rendszeres fogyasztása. Válassza a zsírszegényebb, igény esetén a kalciummal dúsított változatokat!
  • A tengeri halak fogyasztása nagyon kedvező az emelkedett ómega-3 zsírsav tartalmuk révén.

Több ásványi anyag és vitamin

Bizonyos ásványi anyagokból és vitaminokból a kismamának a korábbinál többet kell fogyasztania ahhoz, hogy szervezete képes legyen alkalmazkodni a megváltozott állapothoz és segíthesse gyermeke növekedését.

Ezt a megemelkedett szintet nehéz csupán a táplálkozással fedezni. Sőt, a jelentősen megemelkedett vas-, valamint folsavigény (a szokásosnak a duplája) kielégítését a kiegyensúlyozott táplálkozás a várandósság időszakában nem fedezi, így orvossal és dietetikussal konzultálva ezek pótlására van szükség!

 
Galenus