"Ebből is egy kicsit, abból is egy kicsit"

Beköszöntött az ősz, a hidegebb idő miatt egyre kevesebbet vagyunk a szabadban. Ez nemcsak a felnőttekre igaz, hanem gyermekeinkre is, akik már elkezdték a közösséggel való barátkozást. Az is öröm már, ha naponta 2-3 órát levegőn vannak. Ilyenkor már a nap is gyengébben és kisebb szögben éri a testünket, aminek a nagy részét már ruha is fedi. A fentiek alapján könnyen belátható, hogy ősszel, de különösen télen lényegesen kevesebb napsugárzás éri a bőrünket.

Mi is a D -vitamin?

A D-vitamin ( kalciferol) a zsírban oldódó vitaminok csoportjába tartozik. Több biológiailag hasonló, de kémiailag eltérő szerkezetű vegyület tartozik ide. Táplálkozás-élettani szempontból a kevésbé aktív D2 ( ergokalciferol) és a kifejezetten aktív D3 (kolekalcifedrol) érdemel említést. A bőrben egy koleszterinszerű anyagból a napfény ultraibolya B (UV B) frakciójának a hatására keletkezik a D3-vitamin provitaminja.

Akár a szervezetbe a napfény hatására szintetizálódó, vagy a táplálékkal bevitt D-vitamin a májban és a vesében történő hidroxilálást követően válik véglegesen aktív D3-vitaminná.

A kevesebb napsugárzás miatt már ősszel sem képes az emberi szervezet a számára szükséges mennyiségű D-vitamint előállítani. Gyermekeink egészséges fejlődése érdekében a szükséges D-vitamin mennyiségét gyógyszerrel, vagy D-vitaminnal dúsított táplálék formájában kell bejuttatni.

Jó tudni

  • A magyar lakosság jelentős hányada D-vitamin-hiányban szenved.
  • A szolárium által kibocsájtott UV A sugárzás nem alkalmas a D3-vitamin képzésére.
  • Az elmúlt 10 év orvosi kutatásai bebizonyították, hogy a D-vitamin nem is vitamin, csupán orvostörténeti okokból nevezzük így.

Miért baj a D-vitamin-hiány?

  • A D-vitamin-hiány gyermekkorban az angólkórt, felnőttkorban csontritkulást okozhatja.
  • Ma már a kutatások bebizonyították, hogy az elégtelen D-vitamin szint a csontosodási zavarokon kívül a szervezet számos pontján okozhat bajt.
  • Az elégtelen D3-vitamin ellátottság fokozza a különböző bőrrákok kialakulását, növekedési elmaradáshoz vezethet.
  • A D-vitaminnak, mint hormonnak jótékony hatása van az immunrendszerre. Hiányában a gyerekek gyakrabban kapnak el különböző fertőzéseket a közösségekben.
  • Számos vizsgálat igazolta, hogy a megfelelő D-vitamin ellátottság csökkenti, a gyerekkori cukorbetegség kockázatát.
  • A D-vitamin fontos szerepet játszik az idegrendszer helyes működésében, képes fokozni a receptorok és a neuronok működését.
  • A D-vitamin enyhíti a depresszió tüneteit, fokozza a gondolkodási képességet, javítja a memóriát és küzd az időskori demencia ellen.
  • Hajlamosíthat a felnőttkorban kialakuló szív-és érrendszeri betegségekre és daganatos elváltozásokra.

Mi a teendő?

A közösségbe való kerüléskor, a szülök gyakran elhanyagolják a D-vitamin adását, azonban a bölcsődébe, óvodába járó gyerekeknél különösen fontos a fertőzések megelőzése miatt. Az alábbi táblázat a különböző életkorokban szükséges D-vitamin napi adagját mutatja. Vannak élelmiszerek, amiken ug-ban és vannak olyanok, ahol NE-ben tüntetik fel a D3-vitamin tartalmat. Az átszámítás alapja, hogy 0.025 ug D3-vitamin tartalmaz 1 NE.t

Életkor D-vitamin szükséges napi adagja

  • 0-1 év:  500 NE
  • 1-6 év:  1000 NE
  • 6-12 év:  1000-2000 NE

D-vitamint a gyerekeknek!

A D-vitamin bevihető gyógyszerek és különböző D-vitaminnal dúsított tápszerek, tejitalok formájában. A junior ital- a kisdedek szükségleteinek megfelelően- háromszor annyi D-vitamint és fele annyi fehérjét tartalmaz, mint a tehéntej. Az utóbbi években számos kutatás bebizonyította, hogy kisgyermekkorban a fokozott fehérjebevitel elhízáshoz vezethet, ezért az alacsony fehérjetartalmú junior italok  a gyermekek ideális  táplálékait képezik.

Dr. Tausz István
gyermekorvos