Iskolakezdési jó tanácsok – a gyermekgyógyász szemszögéből

Semmiképpen nem hangulatrontás céljából, hanem a tényszerűség ridegségével, de tudatosítanunk kell magunkban és gyermekeinkben, hogy sajnos lassan itt a tanévkezdés. Túl azon, hogy megkezdődik a technikai felkészülés a taneszközök és a tanszerek beszerzésével, érdemes néhány alapvető, egészségügyi szempontot is figyelembe vennünk ahhoz, hogy a nebulók sikeresen és kiegyensúlyozottan vegyék az előttük álló akadályokat.

1. Lefekvés időben

Célszerű fokozatosan előrehozni az esti lefekvés idejét a tanévben várható napi rutinhoz igazítva, mert az első napokat különösen megnehezítheti, ha hirtelen lecsökken a gyermek alvásideje. Figyelemzavaruk, fáradékonyságuk, hangulatváltozásaik könnyedén kivédhetők ezzel a technikával és természetesen, hogy a megfelelő hosszúságú alvásidő elengedhetetlen az elvárható iskolai teljesítményhez. Tartsuk szem előtt, hogy a lefekvés ideje gyakran nem esik egybe az elalvás idejével! A mai fiatalok körében nagyon népszerű az éjszakákba nyúló chat-elés, online kapcsolattartás a barátokkal, iskolatársakkal. Nem ez az alkalmas időpont (és forma) erre!

2. Megfelelő étkezés és folyadékbevitel

A napi ritmus beállításához szervesen csatlakozik az étkezések időpontjának a megváltozása. Nem lehet elégszer hangsúlyozni a reggeli szükségességét. Amennyiben ez elmarad, akkor mindennapossá válnak a reggeli rosszullétek, fejfájások, szédülések, hányingerek, hasfájások. Alvás során a szervezet az alapvető életfunkciók fenntartását tartalékaiból fedezi, nem lehet büntetlenül kitolni ezt az időtartamot megfelelő mennyiségű és minőségű (étel és ital) energiapótlás hiányában. Ugyanakkor ne hagyjuk, hogy élénkítő szerek (kávé, kóla, energiaitalok) révén próbálják ”felpörgetni” magukat a gyermekek! Fontos továbbá, hogy tudatosítsuk és biztosítsuk, hogy a nap hátralévő részében is meglegyen az előbb említett megfelelő mennyiségű és minőségű étkezés és folyadékpótlás!

3. Ép testben ép lélek

Aranyigazság! A gyermekek (és felnőttek) kiegyensúlyozott mindennapjaihoz elengedhetetlen, hogy a szellemi leterheltséghez megfelelő mértékű fizikai terhelés is társuljon. Nem csak az alaperőnlét, hanem a felfrissülés, kikapcsolódás és stresszoldás eszköze is a testmozgás. Be kell építeni a mindennapokba! Ugyanakkor azt is ki kell emelni, hogy mind a szellemi (különórák, szakkörök stb.), mind a fizikai (pl. edzések) leterheltségnek igazodni kell a gyermek saját, természetes teherbíró képességéhez, és segítenünk kell a megfelelő mértékű iskolán kívüli elfoglaltságok arányának, mennyiségének ideális kiválasztásában, különben óhatatlanul a kimerültség felé sodródnak! Az ép lélek biztosításához szükség van arra is, hogy szakítsunk időt a tanév során gyermekeinkkel közös programokra, beszélgessünk velük sokat, hogy ne csak egymás mellett éljünk egy háztartásban!!!

4. Szükség esetén szűrővizsgálatok

Talán még nem késő és az iskolakezdés elé még beiktathatók – a szülők által esetlegesen észlelt gyanújelek alapján – bizonyos szakorvosi szűrővizsgálatok elvégzései, valamint az ezekhez kapcsolódó korrekciós lépések. Ilyen lehet többek között az allergológiai szűrés, a szemészeti vizsgálat, az ortopédiai, fogászati, bőrgyógyászati ellenőrzés. Valamilyen tartósan fennálló krónikus megbetegedés esetén célszerű konzultálni a gondozást végző doktorral is annak érdekében, hogy minél stabilabb egészségi állapotban vágjanak neki a gyermekek az iskolakezdésnek.

Nem őrdöngősek és legfőképpen nem nehezen megvalósíthatóak a fenti tanácsok, ugyanakkor nagy segítséget jelenthetnek a nebulóknak abban, hogy kiegyensúlyozottan, jó kedvűen és egészségesen teljesítsék az előttük álló feladatokat!

Dr.Kovács Tibor
Svábhegyi Gyógyintézet