A nyári bőrvédelemről

 Itt a nyár, itt a szabadság, az erős napsugarak mindenkit napozásra csábítanak.

Felgyorsult világunkban egy hét alatt szeretnénk lebarnulni, azonban legyünk óvatosak a napozással, hiszen a hirtelen leégéssel bajt is okozhatunk.

A nap és a sugarai

A nap által kibocsátott sugarak 50%-a a látható fény, 45%-a infravörös sugárzás és csak 5%-a esik az ultraviola (UV) sugárzás tartományába. Ma már tudjuk, hogy a nap által kibocsátott UV-sugarak UVA, UVB és UVC sugarakra oszthatóak. Az alacsony hullámhosszú UVC sugarak legnagyobb részét a földfelszínt körülvevő ózonréteg kiszűri. Az UVA sugarak hullámhossza és energiája a legnagyobb, e sugárzás hatol a legmélyebbre a bőrben.

Így hatnak a napsugarak a bőrre

A bőr mélyebb rétegeiben levő melanocytákban az UVA sugárzás hatására szabad gyökök keletkeznek, aminek hatására könnyebben alakul ki a bőr rosszindulatú daganata, a melanoma. Az UVA sugárzástól nem égünk le, de felelős a bőr öregedéséért. Az UVA sugarak az ablaküvegen keresztül is áthatolnak, ennek következtében a napsugár az ablaküvegen keresztül nem barnít, azonban káros hatását kifejti, tehát a bőr védelméről ebben az esetben is gondoskodni kell. A bőr barnaságáról és a leégésről a kisebb energiájú, rövidebb hullámhosszúságú UVB sugarak gondoskodnak, amelyek szintén hozzájárulnak a bőrrák kifejlődéséhez.

Minél nagyobb tengerszint feletti magasságban nyaralunk, annál erősebb UVB sugárzásnak vagyunk kitéve.

  • a gyerekek különösen érzékenyek a napsugárzásra

A gyerekek különösen érzékenyek a napsugárzásra. Bőrük felső és alsó rétegében rengeteg fejlődő sejt van, és becslések szerint a nap okozta bőrkárosodás 50–80%-a gyermekéveinkben keletkezik. Akik gyerekkorukban sokat tartózkodtak napon, azoknál nagyobb eséllyel alakul ki bőrrák, ezért kiemelten fontos ebben a korban a bőrvédelem.

Védeni, de nem mindenáron

A túlzott nap elleni védelem sem helyes, mert a napsugárban levő UVB hatására bőrünkben D-vitamin keletkezik, ami fontos szerepet játszik a csontképzésen kívül az immunrendszerünk, hormonháztartásunk működésében.

Napi 10–15 perc napon történő tartózkodás biztosítja a napi D-vitamin-szükségletet.

Ha csecsemő, vagy gyermek negyed óránál hosszabb ideig tartózkodik napon – különösen 11 és 16 óra között –, akkor nagyon fontos az UVA és UVB sugárzás elleni fényvédelemről gondoskodni. Sokszor azt gondolják a szülők, hogy a fa alatt árnyékban-biztonságban van a kis csecsemő, és csak este fürdetéskor veszik észre, hogy leégett a kisbaba. A fák lombjai között átszűrődött napsugarak veszélyesek és csalókák. Nyáron a kisbabákat nemcsak a nap káros tulajdonságaitól kell megvédeni, hanem oda kell figyelni ilyenkor a fokozott folyadék-veszteség pótlására is.

Dr. Tausz István

házi gyermekorvos