Útravaló gyermekeinknek

Minden korosztály számára fontos az aktív életforma. Persze más-más szempontból. Sportolhatunk az egészségünkért, a jó megjelenésünkért, az általános közérzetünk javításáért, vagy egyszerűen az élményért. 
Szülőként azonban extra szempontok is előkerülnek…

Életmódunkkal, szokásainkkal és viselkedésünkkel ugyanis akarva-akaratlanul irányt mutatunk nekik. Az aktív tevékenységek gyakorlása, a közös élmények átélése és a mozgáshoz kapcsolódó sikerélmény megtapasztalása olyan útravalóul szolgálnak, melyek egy életre meghatározzák a cseperedő kicsik egészséghez való viszonyulását, általános életfelfogását és helyzet/probléma megoldási mechanizmusait.

Ez az általános igazság, de vizsgáljuk csak meg, a gyakorlatban miért is oly fontos már gyermekkorban a sok-sok mozgással töltött idő?

Mozgás és fejlődés

A gyerekek, mozgás közben vagy a játszótársaikkal, szervezett vagy spontán formában, rengeteget tanulnak és fejlődnek. Az életük első néhány éve különösen érzékeny időszak számukra, hiszen mozgásfejlődésük ekkor a legintenzívebb.
Alapvető fizikai képességek fejlődnek szinte észrevétlenül. A testtudat, a motorikus képességek (koordinációs és koncentrációs képesség), az ideg-izom kapcsolat (finom mozgások, nagy izommozgások, szenzomotoros kapcsolat), az erő-gyorsaság-állóképesség, a terhelés-fáradás-edzettség szintje, mind-mind nélkülözhetetlenül fontosak az egészséges fizikum megszerzéséhez.

A gyerekek kis világukat még nem az értelmükkel, hanem testükkel érzékelik.

A legtöbb tapasztalatra aktív tevékenységeik közben tesznek szert. Az értelmi fejlődésük tehát szorosan összefonódik a mozgással. A mozgással töltött örömteli (vagy kihívásokkal teli) pillanatok tanulságai pótolhatatlanok.

Pszichés pluszok

Mozgás közben pszichésen is nagyon sok behatás éri az ösztönösen mozgó gyerekeket. Személyiség fejlődésük/fejlesztésük szinte elképzelhetetlen aktív tevékenységek nélkül. Nagyon sokat tanulnak önmagukról, társaikról, általában véve a társas együttlétről. De tanulnak a problémamegoldásról, téthelyzetek kezeléséről, siker és kudarckezelésről és a félelmek legyőzéséről is. A kitartás, az akaraterő, a célorientáltság, a szabálykövetés is természetessé válik az aktív gyerekek számára.

Kulcsfontosságú érvek

A gyerekek testalkata életük első éveiben még nagyon sokat változik attól függően, hogy mire összpontosulnak a tevékenységei. Fizikai teherbírásuk (izomerejük, állóképességük) fejlődése mellett rugalmasságuk, hajlékonyságuk is fejlődik. Erősödik a csontozatuk, kialakul a helyes testtartásuk. A táplálkozás-mozgás ösztönös egyensúlyának megőrzésével fel sem merül az elhízás veszélye. Kialakulnak azok az elemi és összetett mozgásminták, amik az egyén mozgáskészletét adják (és automatizáltan működnek a legegyszerűbb és a bonyolultabb tevékenységekben is).

A természet közelsége is kiemelten fontos a gyerekeknek. Azon túl, hogy az inger gazdag környezet cselekvésre sarkall, a szabadban töltött idő kifejezetten egészséges is. A friss levegő, a napsütés, az élő környezet energiáival jótékonyan hat a gyerekek általános fizikumára, betegségekkel szembeni ellenálló képességére, pozitívan befolyásolja közérzetüket és még az agyi funkciókat is serkenti.

Mozgás nélkül…

Egyre nagyobb probléma a gyermekkori elhízás, melynek oka a helytelen táplálkozás és a mozgás hiányában rejlik. Természetesen vannak genetikai tényezők, melyek meghatározzák a gyerekek alkatát, de az ehhez (tehát a testalkathoz) igazított rendszeres edzés óriási szerepet óriási szerepet játszik a testalkat javításában.

Hasonlóan problémát jelentenek a testtartási hibák is. Az aktív gyerekeknek automatikusan kialakul a helyes testtartásuk. A sok ülés, tespedés azonban már gyerekkorban megbosszulja magát.

Az önbizalom és a helyes önértékelés is sérül, ha a gyerekeknek nincs meg a lehetőségük (tér, idő és alkalom) arra, hogy megtapasztalhassák képességeiket és határaikat. Ráadásul a lustibb gyerekeket sokkal több veszély is fenyegeti, mint az aktív társaikat. Nem tudják úgy irányítani a mozdulataikat, és például esés során jobban megsérülhetnek.
Útravaló: aktív gyermekkor
A gyerekek számára ösztönös tevékenység a mozgás. Sajnos, a modern életforma következtében gyorsan leszoknak róla, ha nem vagyunk elég tudatosak a kérdésben. Kritikus fontosságú tehát, hogy az internetezés és tévénézés helyett érdekes és izgalmas alternatívát – AKTÍV PROGRAMOT kínáljon a szülő.

A szülők illetve a környezetükben megforduló idősebb gyerekek példája jelentősen befolyásolja a kisgyerekek mozgáshoz való viszonyulását. Mivel szokásaik nagyon könnyen formálhatóak, ha jó mintát látnak, ha inger gazdag, cselekvésre hívó környezetben és társaságban töltik az idejüket, a mozgás természetes része lesz az életüknek nemcsak gyermekkorban, hanem felnőttként is.

Így szerettessük meg a gyerekkel a mozgást

1. Bátorítsd a gyerekeket a szaladgálásra, ugrálásra, táncolásra. Biztosíts számukra olyan eszközöket, amik csalogatják őket arra, hogy kipróbálják.
2. Adj teret arra, hogy kitombolhassák magukat a szabadban, vagy a négy fal között is.
4. Korlátozd a tv és a számítógép előtt töltött időt. Legyen ez egyensúlyban az aktív tevékenységekkel töltött idővel.
5. Légy kreatív, hogy hogyan csábíthatnád mozgásra a gyerekeket! Irányítsd finoman figyelmüket, ébreszd fel tettvágyukat. (De fontos, hogy ne helyettük oldd meg a feladatot!)
6. Jutalmazd, dicsérd őket, ha ügyesen, kreatívan vagy bátran nekiindulnak egy játéknak.
7. Biztosítsd a biztonságos hátteret az aktív tevékenységeikhez, de ne féltsd őket szavakkal vagy a viselkedéseddel.
+1. Minden napra tervezz be valami olyan közös tevékenységet, ami a mozgásra épül (séta, kergetőzés, egyensúlyozás, célba dobás, …). Vegyél te is részt ezekben! (Vagy fordítva, vond be őt a te aktív tevékenységeidbe!
 
Csoba Ildikó
testnevelő tanár
kismama
www.tuttifitti.hu