Spárga – a zöldségek királya

Az első tavaszi szabadföldi zöldség a spárga, mely a tökéletes táplálékok minden jó tulajdonságával rendelkezik, és nagyon finom ételeket lehet belőle készíteni.

Étkezésre a spárganövény gyöktörzséből tavasszal előtörő megvastagodott csíraszerű hajtását fogyasztjuk. A „csirág”, legfinomabb része a sípnak nevezett zsenge rügyhajtás.

A spárga lehet fehér, zöld és lila

Színe attól függ, hogy a föld alatt vagy a föld felett növekedett.

  • A fehér spárga a legnépszerűbb, a föld alatt terem, íze lágy, és rostban gazdagabb.
  • A föld felett termő fajtája a zöld spárga, mely a napfény hatására válik zöldé, klorofill tartalma magas, erőteljesebb ízű és tápanyagban is gazdagabb.
  • A lila spárga nálunk elég ritka (az olaszok kedvence), íze az előbbi kettő keveréke. A spárgaidény április közepétől júniusig tart, érdemes ez idő alatt többször fogyasztani belőle.

A spárgát hamar fel kell használni, mert nedves ruhába csomagolva és hűtőszekrényben tárolva is csak 3-4 napig marad friss. Mélyhűtve hosszabb ideig tartósítható.

A spárga mint gyógynövény

A spárgát gyógynövényként évszázadok óta használják, főleg vízhajtó és vesekőoldó hatása miatt. Több mint 100 éve Magyarországon is termesztik. Mint minden zöldségnek magas a víztartalma (90% fölötti), a maradék szárazanyag azonban tartalmaz minden fontos ásványanyagot és vitamint.

  • Jelentős a B-, C-, E-vitamin, a cink-, kálium-, folsav-, vas-, nátrium-, kalcium-, szilícium és fluortartalma.
  • A folsav fontos antioxidáns, szerepet játszik a sejtek szaporodása és növekedése mellett a vérképzésben is. Javítja az agy teljesítményét, az emlékezetet, és rák ellenes hatással is bír. A várandóság első 3 hónapjában fogyasztva csökkenti az újszülöttek idegrendszeri megbetegedéseinek esélyét.
  • Jelentős cinktartalma (ami szinte minden enzim működéséhez szükséges), erősíti a kötőszöveteket és az érfalat.
  • A spárga fogyasztása, lúgos tartalma miatt különösen ajánlott, mert szerepe lehet a vér, sav-lúg egyensúlyának helyreállításában.
  • Értékes aminosav tartalmának (aszparaginsav) szerepe van a központi idegrendszer védelmében, segíti a hangulatingadozások elkerülését.
  • Jótékony hatású a vesékre, a hasnyálmirigyre, a májra, a szívre, az érrendszerre, és a belső elválasztású mirigyekre.
  • Javítja a látást, megelőzi a gyulladások kialakulását, javít az izületi bántalmakon, tisztítja a bőrt.
  • A növény szára könnyen emészthető rostokat és nyákanyagokat tartalmaz, melyek tisztítják a bélrendszert, serkentik a bélműködést és ez által a salaktalanítást.
  • A sok élettanilag fontos tartalom mellett zsírmentes, minimális cukortartalommal és szinte nulla kalóriával ideális fogyókúrás étel.
  • Természetes jelenség, hogy spárga fogyasztása után a vizelet sötétebb színű, és jellegzetes kénes szagú lehet.

A jó spárgaétel trükkje annak frisseségén és a főzés pontosságán múlik

A legjobb, ha a kertből azonnal a konyhába vihetjük. Ha piacról vesszük, akkor tekinthető frissnek, ha – fajtájától függően – színe hófehér vagy hamvas zöld. Ha ujjnyi vastag szára egyenes, hajlításra elpattan, körömmel be lehet hasítani, és a szár tövét megnyomva sárgás üde illatú (nem savanyú) nedv csöppen ki. A frissesség biztos jele, ha a rügy ép, kemény és zárt. Felhasználáskor minden fajtát vékonyan meg kell hámozni, de a csúcs maradjon sértetlen. A szár alja lehet fás vagy vízben tartás esetén szivacsos, ezért mindég le kell törni. A fehér spárgát vastagabban hámozzuk, ezért olyat válasszunk, ami nem túl vékony mert akkor, hámozáskor túl nagy a veszteség, de ne legyen túl vastag se, mert az belül gyakran lyukas. A meghámozott fehér spárgát tanácsos megkóstolni, mert vannak keserű fajták is. Ha biztosra akarunk menni zöld spárgát válasszunk.

Főzéskor a meghámozott és az alsó résztől megszabadított rudakat kötözzük össze. Magas fazékban (az alumínium edényben elszíneződik!), és forrásban levő vízbe állítjuk, úgy, hogy a síp ne kerüljön víz alá. Így az illat és aromaanyag nem ázik ki, a szár megpuhul, a síp pedig roppanós marad. A vizet enyhén megsózhatjuk, megcukrozhatjuk, és ízét, zamatát selymessé tehetjük, kiskanálnyi vaj hozzáadásával. A zöld spárga jobban megőrzi színét, ha enyhén citromos, cukros vízben főzzük. A fehér spárga 15-20 perc alatt, a zöld 10-12 perc alatt puhul meg. A spárga főzése nem ördöngös dolog, elrontani nem lehet. Ha túlfőztük bármikor krémlevessé, főzelékké vagy felfújttá alakítható.

A spárgából főzhetünk krémlevest fokhagymás pirítós, pörkölt mandula vagy „síp” betéttel. Serpenyőben vajon megpirítva készülhet köret, vagy borban, húslevesben párolva főzelék és mártás. A főtt spárga alkalmas salátakészítésre, de sonkába, sajtba göngyölve besamel mártással leöntve dekoratív előétel lehet. Sonkával, lazaccal, sajttal változatos és laktató egytálétel készülhet. Nem csak főzve, hanem sütve, rántva és grillezve is élvezhető. Wokban bárány combfilékkel sütve és fokhagymás chilis mártással meglocsolva, fogyasztás után, pedig fehérborral leöblítve különleges húsvéti fogás lehet.

A spárga nyersen is fogyasztható. Kipréselt leve kiváló vesetisztító, képes kimosni a veséből a homokot és a kisebb köveket is. A spárga-lé erős hatású szer, ezért naponta 1-2 decinél többet ne fogyasszunk. A frissen kicsavart lé uborka levével hígítva bőr és hajápoló, paradicsomlével, pedig szépítő üdítőital.

A spárgát szárított por vagy tabletta formában is forgalmazzák. Aki íze miatt nem kedveli, vagy csak gyógyhatása miatt fogyasztaná, a gyógynövényboltokban talál szárított kiszerelést.

Dr. Kerekes Judit

gyermekorvos