Majdnem terhességi diabétesz?

Fotó: 123rf.com

A terheléses vércukorvizsgálaton (orális glükóz tolerancia teszt, OGTT), amit jellemzően a várandósság 24. hete táján végeznek el, egyre több kismamáról derül ki, hogy egy jelentősebb adag szénhidrát elfogyasztását követően a szervezete nem tudja kellőképpen „feldolgozni” a cukrokat. Számokra hagyatkozva: amennyiben 75 g glükóz éhgyomorra való elfogyasztását követően két óra elteltével a vércukorszint 7,8 mmol/liter fölötti, akkor terhességi cukorbetegség áll fenn. Ebben az esetben – a baba és a mama védelmében – a szakorvosok és dietetikusok segítségével véghezvitt, személyre szabott diéta elengedhetetlen.

Hogyan vigyázhat magára és születendő gyermekére az a kismama, aki ugyan még nem tartozik a terhességi cukorbetegek közé, de a laborvizsgálatának eredménye az említett 7,8 mmol/liter határértékhez közeli?

  1. Sokszor egyen keveset a kismama! Ahelyett, hogy egyszer-kétszer alaposan degeszre enné magát, ezzel nagy kiugrásokat okozva a vércukorszintjében, hagyatkozzon a sokszori étkezésre (napi 5x-6x). Alkalmanként csak kevés ételt fogyasszon (pl. főétkezések között egy teljes kiőrlésű zsemle, egy adag nyers zöldség stb.), ily módon tartva alacsonyabb, de kiegyensúlyozott szinten a vércukorszintjét.
  2. A teljes kiőrlésű gabonákból készült termékek kevésbé emelik a vércukorszintet, mint pl. a fehér kenyér. Ezek fogyasztása különösen előnyös. Az sem utolsó szempont, hogy a teljes kiőrlésű termékek rostokban gazdagok, amik az egészséges emésztés kulcsfontosságú anyagai.
  3. Ne cukrozza répacukorral (szacharóz) és gyümölcscukorral (fruktóz) az ételeit! Ezek a gyorsan felszívódó cukrok rövid idő alatt bekövetkező, viszonylag jelentős vércukorszint-emelkedéseket okoznak. A napi fruktóz-fogyasztás kizárólag friss gyümölcsökből származzon!
  4. Fogyasszon sok zöldséget! Nyersen, főzve, salátaként, nassolva egyaránt jó választás, ha zöldségek kerülnek a kismama asztalára. Ha zöldség és gyümölcs között kell dönteni, a zöldségre essen a választás!
  5. Nyugodtan mozogjon a kismama, tegyen kiadós sétákat, és ha kedve tartja, sportolhat is, persze csak a megerőltető sportágakat elfelejtve! A fizikai tevékenység, bármilyen mozgás alacsony szintre szorítja a vércukorszintet.
  6. Kerülje a kismama a túlzott zsírfogyasztást! Napi 80-90 g zsír már elegendő mennyiségű telítetlen zsírsavat juttat a szervezetbe, amire a leendő mamának és a fejlődő babának egyaránt szüksége van. Ne feledkezzen meg a leendő anyuka a növényi olajok jótékony hatásairól; ha lehet, a zsírok helyett olajakat (pl. olivaolaj) válasszon a sütéshez, főzéshez!
  7. Fogyasszon bőséges mennyiségű folyadékot, lehetőleg tiszta vizet a kismama,- ez az egészséges anyagcsere feltétele! A cukros üdítőket ki kell iktatni az italrepertoárból. Ma már túlhaladott az a korszerűtlen nézet, miszerint a vizesedésre hajlamos várandós nőknél korlátozni kell a folyadékbevitelt,- náluk is szükség van a rendszeres, kellő mértékű folyadékbevitelre.

A felsorolt 7 pont betartása minden kismamának javasolt, már a várandósság első napjaitól kezdve, annak érdekében, hogy kisebb eséllyel alakuljon ki náluk terhességi cukorbetegség.

Hasznos tudni továbbá, hogy aki nem túlsúlyos vagy elhízott nőként vállal gyermeket, kevésbé hajlamos a terhességi diabéteszre,- emiatt is lényeges a gyermekvállalást tervező nőknél az ideális testsúlyra való törekvés.

Dr. Budai Marianna PhD
szakgyógyszerész