Milyen szempontok alapján tápláljuk gyermekünket?

                                                     

A gyermek tápanyagszükséglete jelentős mértékben függ életkorától, egészségi állapotától és életvitelétől. A csecsemők normális fejlődéséhez az elfogyasztott tápláléknak naponta 100-120 kcal/kg energiát kell tartalmaznia, vagyis egy 10 kg-os csecsemőnek naponta 1000-1200 kcal-t kell elfogyasztania.

Az egészséges csecsemőnek-, de akár az óvodás gyermeknek is- naponta ötször kell ennie. A táplálkozás során a bevitt tápanyagoknak – fehérjék, szénhidrátok, zsírok, vitaminok, nyomelemek-, nemcsak a szükséges kalóriát kell fedeznie, hanem minőségi összetételében is meg kell felelnie az egyén speciális szükségleteinek.

Fehérje

Az utóbbi évek kutatásai bebizonyították, hogy a csecsemő-és kisdedkori magas fehérje fogyasztás felnőtt korban elhízáshoz vezethet. Ebben az életkorban a napi fehérje bevitel ne haladja meg a napi 1,2 gramm/kg mennyiséget, ami azt jelenti, hogy egy 12 kg súlyú kisded ne egyen napi 15 grammnál több fehérjét.  Egy deciliter tehéntej átlagosan 3,2 gramm fehérjét tartalmaz, ezért könnyen belátható, hogy napi 4-5 dl tehéntej már önmagában fedezi, a kiseded fehérjeszükségletét. Gyakran nassolásként kis joghurtot, túró rudit is esznek a gyerekek, az ebéd és a vacsora is sok fehérjét tartalmaz. Az így összeállított étrend biztosan fokozott fehérjeterhelést jelent a kisded számára.

Ajánlatos a tej helyett alacsony fehérje tartalmú, vitaminokkal dúsított tejitalokat adni a kisgyermeknek.

Szénhidrát

A napi kalória-bevitel 45-50 %-át szénhidrátok biztosítják. Kerülni kell az egyszerű cukrot nagy mennyiségben tartalmazó üdítők, teák fogyasztását, mert szintén elhízáshoz vezethet, és károsítja a gyermekek fogait. Mindenki már látott olyan óvodás korú gyermeket, akinek- az édes folyadékok rendszeres ivása következtében –  a fogai helyén lepusztult fekete csonkok láthatóak. A bevitt szénhidrát jelentős része összetett szénhidrátot tartalmazó burgonya, keményítő és különböző növényi rostokat tartalmazó étel legyen.

Zsír

A napi kalória-bevitel 35-40 %-át a zsíroknak kell biztosítania. A zsíros ételek fogyasztása szintén elhízáshoz vezethet. Az étrendben fontos szerepet játszanak a telítetlen zsírsavak, amit a szervezet nem tud előállítani. A telítetlen zsírsavak – ómega 3 és ómega 6 – nélkülözhetetlenek az idegrendszer normális fejlődéséhez.  Különböző táplálék-kiegészítők használata gyermekkorban nem biztonságos.

Vitaminok

A vitaminok olyan szerves vegyületek, amelyek kis mennyiségben ugyan, de nélkülözhetetlenek az egyén számára, de kellő mennyiségben nem képes előállítani, ezért tápanyag formájában kell bevinni.  A vitaminok között megkülönböztetünk zsírban- és vízben oldódó vitaminokat. A zsírban oldódó vitaminokat a szervezet elraktározza, a vízben oldódót kiüríti a vizelettel. Az extrém mértékű vitamin bevitel legalább olyan káros, mint a vitaminhiány.

Név Napi szükséglet Szerepe Miben található
Vízben oldódó vitaminok
B 1 vitamin 0,5-0,8 mg idegrendszer-szív hüvelyesek, teljes kiőrlésű gabona
B 2 vitamin 0,5-0,8 mg szénhidrát anyagcsere máj, tojás
B 12 vitamin 0,8-1,2 ug vérképzés máj, hús
Fólsav 0,1-0,2 mg vérképzés, magzat velőcső záródása paraj, leveles zöldség
Biotin 10-15 ug zsír-és szénhidrát lebontása élesztő, karfiol, dió
C vitamin 50-75 mg fertőzések elleni védelem citrusfélék, paprika, paradicsom, káposzta
Zsírban oldódó vitaminok
A vitamin 0,4-0,6 mg Látás, bőr, nyálkahártya védelme répa, sütőtök, máj
D vitamin 10 ug ( 400IU) csontrendszer, immunrendszer tej, tejtermék, napsugárzás
E vitamin 6-9 mg antioxidáns, vérképzés gabona csíra, hús, tojás
K vitamin 15-25 ug véralvadás káposzta, brokkoli, paraj

Ásványi anyagok és nyomelemek

Az ásványi anyagok a testtömeg 0,01 %-nál nagyobb mennyiségben, a nyomelemek – ahogy a nevük is mutatja – ennél kisebb mennyiségben vannak jelen a szervezetben.

Az ásványi anyagok közül kiemelkedő jelentőségű a kalcium és foszfor, amiknek elégtelen bevitele esetén csontfejlődési zavarok léphetnek fel.

Név Napi szükséglet Szerepe Miben található
Vas 7 mg vérképzés hús, máj
Jód 90 ug pajzsmirigy működése hal, kagyló
Cink 3 mg bőr ( ekcéma) hüvelyesek
Réz 340ug idegrendszer, vérképzés hüvelyesek
Szelén 20 ug sejtmembrán képzés teljes kiőrlésű gabona

Gyermekünk egészséges fejlődése érdekében érdemes tudatosan összeállítani az étrendjét, odafigyelve annak mennyiségi és minőségi összetevőire egyaránt.

Dr. Tausz István