Enni, de mit?

Ki kell emelni az egészséges táplálkozás fontosságát csecsemő- és kisgyermekkorban, mert ennek későbbi hatása felnőttkorban jelentkezik.
A 19. század végéig a táplálkozás elsősorban mennyiségi kérdés volt. Az akkori ismereteink szerint elegendő volt, ha mindennap biztosítottuk a szervezet számára a megfelelő kalóriatartalmú ételeket. Ma már köztudott, hogy a nem megfelelő táplálkozás számos betegség forrása lehet. Hazai és nemzetközi orvosi kutatások igazolják, hogy a daganatos és a bélrendszer gyulladásos betegségeinek kialakulásáért 30-50%-ban a nem megfelelő táplálkozás tehető felelőssé.

Miért fontos a kicsit megfelelően etetni?

A táplálkozástudomány új ága, a nutrigenomika és az epigenetika foglalkozik a tápláléknak a gén strukturális szerkezetére vagy működésére kifejtett hatásaival. Különösen fontos az egészséges táplálkozás irányelveinek a betartása csecsemőkorban, mert az életünk elején ért károsító hatások számos később kialakuló felnőttkori betegségnek a forrása lehet. Bizonyos tápanyagok és nyomelemek az ionizáló sugarakhoz hasonlóan képesek módosítani az egyén génszerkezetét, és késleltetni vagy siettetni tudják olyan betegségek kialakulását, amikre genetikailag hajlamosak vagyunk, mint például az asztma vagy az ekcéma. Amíg mindenki számára nem érhető el a génszerkezet feltérképezése, és ennek ismeretében az egyénre szóló táplálkozás kialakítása, addig különösen csecsemőknél előnybe kell részesíteni a bioalapanyagokból készült élelmiszerek fogyasztását.

Mit tekintünk bioélelmiszernek?

Nem azokat vagy nem csak azokat, amik a biopiacon kaphatóak. Egy élelmiszer akkor tekinthető bionak és akkor kapja meg az európai vagy a magyarországi biominősítést, ha az adott élelmiszer minden alkotórésze megfelel a biominősítésnek!

Mitől bio a bio?

  • Az adott termék előállításához 3 évre visszamenőleg igazoltan nem használtak növényvédő szereket.
  • Az állatok a takarmányban nem kaptak sem hormonokat, sem antibiotikumokat.
  • Sem a takarmányban, sem a leendő termékben génmódosítás nem történt.

Egyéb fontos szempontok

Van néhány dolog, amire érdemes odafigyelni a csecsemő megfelelő táplálékának kiválasztásánál.

  1. A szervezetünkben levő zsírok zsírsavakból és glicerinből állnak. Attól függően, hogy a zsírsavak szénatomjai egyes vagy kettős kötéssel kapcsolódnak egymáshoz, megkülönböztetünk telített és telítetlen zsírsavakat. A telítetlen zsírsavakat a szervezet nem tudja előállítani. Az idegrendszernek és a szem ideghártyájának optimális fejlődéséhez elengedhetetlen, hogy a csecsemő tápláléka elegendő mennyiségben és megfelelő arányban tartalmazza az ómega-3 és ómega-6 telítetlen zsírsavakat.
  2. Nagyon fontos, hogy a gyümölcsök, gyümölcslevek csak természetes anyagokból készüljenek, és hozzáadott cukrot ne tartalmazzanak. A fokozott cukorterhelés teltségérzést okoz, étvágytalan lesz a csecsemő, károsítja a fogakat és a későbbi elhízás elindítója lehet.
  3. A baba étrendje nátriumszegény legyen, amit úgy érhetünk el, hogy minimálisra csökkentjük a só bevitelét, mert a fokozott sóbevitel a felnőttkori magasvérnyomás-betegséghez vezethet.
  4. A csecsemő nem kis felnőtt. A kisbaba szerveinek érése és testének gyors növekedése miatt az életkorának megfelelő speciális étkezésre van szüksége. A felnőttek étrendje nem biztosítja a csecsemő kielégítő fejlődését.

Dr.Tausz István
házi gyermekorvos