Miért jó a fára mászás és a bukfencezés?

A gyermek a rendszeres testmozgással rengeteg energiát és feszültséget vezethet le. Kiegyensúlyozottabbá válik általa, szorongásai, agresszivitása csökken, illetve mederbe kerül, s kamaszkorában kisebb eséllyel nyúl cigarettához, alkoholhoz, droghoz.

A csecsemő- és kisdedkori rohamos mozgásfejlődés után óvodáskorban a folyamat kiteljesedése figyelhető meg. A hangsúly a finommozgások fejlődésén és az összerendeződésen, mondhatni, az “ügyesedésen” van.

Erősödő izomzat

Ilyenkor különös a jelentősége annak, hogy (a biztonsági szabályok betartása mellett) a fára mászástól a bukfencezésen keresztül egészen a kutyaúszásig minden helyzetben túlzott korlátok nélkül kipróbálhassa magát az apróság. Így gyakorol és ügyesedik, és mindez önmagában is örömforrást jelent. Közvetett módon nagymértékben hozzájárul az önbizalom fejlődéséhez is, hiszen kevésbé érzi magát kicsinek és tehetetlennek, ha mind több dolgot meg tud csinálni. Egyre koordináltabbá válik mozgása és erősödnek az izmai.

Sport és önfegyelem

Ajánlatos valamelyik küzdősport szakszerűen vezetett edzéseit látogatnia az izgága – vagy éppen verekedős – természetű lurkónak. A sport önfegyelmet fejlesztő hatása közismert, és ez a hatás már a rendszeresen végzett reggeli torna vagy kocogás esetén is megnyilvánul. Nem könnyű a szülő helyzete, ha gyermeke versenysportot űz. A naponta végzett kemény edzések óriási megterhelést jelentenek, ugyanakkor, ha sikerül eleget tenni az iskolai követelményeknek, a rendszeresség és céltudatosság, illetve a csapatszellem erősödése feltétlenül pozitív irányba terelik a személyiségfejlődést. Ám a teljesítmény elvének túlhangsúlyozása káros lehet, szorongást okozhat a sportoló gyermekben és szemléletét is kissé egyoldalúvá teheti.

A mozgás jótékonyan befolyásolja az étvágyat és a testsúlyszabályozást

A rosszul evő gyermek az egész napos kirándulás után a szülők legnagyobb meglepetésére és örömére repetát kér, étvágytalansága nyomtalanul eltűnik. A rendszeres sporttevékenység kiemelt fontosságú elhízott gyermekek testsúlycsökkentési programjában, hiszen egyrészt esetükben fejlődő szervezetről lévén szó, a drasztikus fogyókúra nem jöhet szóba, másrészt a fentebb említett funkcióöröm és önértékelést fokozó hatás esetükben is megnyilvánul.

A sport összetarthatja a családot

A sport közösségfejlesztő hatása nem csak egykorúaknál nyilvánul meg, hanem a családban is. A közös családi sportprogramok, kirándulások lehetőséget teremtenek kötetlen beszélgetésekre, együttes élményekre, melyek sokáig emlékezetesek maradnak. Ha a szülők számára természetes, hogy igényük van a rendszeres sportolásra, ezzel tudják a legjobban átadni életmódjukat gyermekeiknek. Elvált szülők esetén is jó megoldás a hétvégi találkozások programjába közös mozgást, túrát iktatni.

A kirándulások – akár hagyományos gyalogos, akár kerékpáros vagy vízi túráról legyen szó – a szabad levegőn való mozgáson és a családi, társasági együttléten túl lehetőséget teremtenek a gyermekek számára a természeti jelenségek és kulturális nevezetességek testközeli megismeréséhez is. Sokkal nagyobb élmény természetes élőhelyén közelről szemlélni – sőt esetleg etetni is – egy mókust vagy madarat, mint az állatkertben rács mögött szomorkodva látni, és egy várrom is akkor tudja igazán beindítani a gyermek fantáziáját, ha tapinthatja az ódon köveket, bebarangolhatja a sokat megélt falakat.

Ha a sport pénzbe kerül

Sajnos a szabadidősportok többsége jelentős anyagi áldozatokkal jár. Vegyük figyelembe a család anyagi lehetőségeit is a sportágválasztásnál, és ne vállaljunk erőn felüli, értelmetlen anyagi terheket.

Kiss Ákos
pszichológus

www.patikamagazin.hu