Ízletes, cukormentes desszertek

A fotó illusztráció: pixabay.com

Az utóbbi időben sok fórumon előkerült a túlsúlyos kisgyermekek problémája. A korai elhízás leggyakoribb okai a rendszertelen, és nem kiegyensúlyozott táplálkozás, a minimális zöldség, és a túl sok gyorsan felszívódó szénhidrát fogyasztása, és persze a sportolás hiánya. A fagyi, keksz, sütemény, üdítő, sok a csábítás ezért tanuljunk meg okosan bánni a természetes édesítőkkel. Így nem kell megvonni a gyerekektől a desszerteket.

Cukormentes túrótorta

Hozzávalók egy 20–22 cm-es kapcsos tortaformához:

55 g szemes köles, ennek megfelelő két és félszeres mennyiségű víz, 10 g vaj, 250 g krémes házi túró, 200 g natúr friss sajt (krémsajt), 50 g olvasztott vaj, 80 csepp stevia fluid nova, ½ mk. vanília őrlemény, ½ citrom, 3 egész tojás, csipet só, ½ cs. sütőpor (foszfátmentes), 125 g szatmári szilvalekvár (cukormentes).

A szemes kölest alaposan átmossuk, majd a vajon megfuttatjuk. Felöntjük két és félszeres mennyiségű vízzel, felforraljuk, majd a forrást követően, lefedve, takarékon puhára pároljuk. Kihűtjük, majd hidegen szemeire morzsoljuk. A sütőt melegítsük elő 165–170 °C-ra légkeverésen. A tojásokat kettéválasztjuk.

A túrót kikeverjük a krémsajttal, tojássárgájával, olvasztott vajjal, a stevia cseppekkel, vaníliával, sütőporral és a párolt kölessel. Reszelt citromhéjjal és a citrom levével ízesítjük.
A tojásfehérjét kemény habbá verjük egy csipetnyi sóval.
Majd a tojáshabot óvatosan beleforgatjuk a krémbe.
A forma alját kibéleljük sütőpapírral. Az oldalát vékonyan átkenjük vajjal, és körbehintjük kölesliszttel.
Beleöntjük a masszát a formába, kicsit a konyhapulthoz veregetjük, hogy egyenletesen eloszoljon a krém a formában.
A szilvalekvárból hideg vizes kézzel kisujjnyi vastag rudakat formázunk, és spirális alakban körberakjuk a massza felületén.
35–40 percig sütjük, majd langyosra hűtve szeleteljük.

Sportszelet

Hozzávalók kb. 20–25 kis kockához:

250 g puha, magozott datolya, fél banán (kb. 50 g), 2 ek. natúr kakaópor, 50 g kókuszliszt.
A mázhoz: 50 g steviás csokoládépasztilla, egy ek. hidegen sajtolt dióolaj, vagy kókuszolaj.

A magozott datolyát beáztatjuk egy kis langyos vízbe, ha nem találjuk elég puhának.
Majd kinyomkodjuk, és fél banánnal pépesre turmixoljuk.
A pépbe keverjük először a kakaóport, majd belegyúrjuk a kókuszlisztet is.
Ebbe a desszertbe, hogy a megfelelő állagot elérjük nem a kókusz reszeléke, hanem kifejezetten a lisztté őrölt változata kell. Ez a liszt teljesen felszívja magába a banános datolya nedvességét, és pont olyan lesz a desszert állaga, mint a sportszeletnek.
A masszát kb. 2 cm vastag koronggá, vagy négyzetté nyújtjuk.
A csokipasztillát vagy összetört csokoládét egy ek. olajjal vízgőz felett felolvasszuk, és ezzel leöntjük az alapot.
Kihűtjük, majd kis kockákra vágjuk.
Hűtőben napokig eláll.

Hadarik Rita
gasztroblogger