Várandósok derékfájása

A fotó illusztráció: pixabay.com

Az egyik leggyakoribb mozgásszervi tünet a várandósság alatt a derékfájás. Az a tipikus égő, húzó, nyomó érzés amely megkeseríti az egyébként sem könnyű mindennapokat. Sajnos minden második, babát váró kismamánál jelentkezik időszakosan, vagy akár hosszabb távon. Nagyon fontos, hogy ilyenkor nem a belenyugvás a megoldás, legtöbbször a fekvés, vagy a mozdulatlanság sem, inkább próbáljuk megtalálni az okot, a kezelendő részt, és kezdjünk el egy lassú, de célirányos és hatékony mozgáskezelést a fájdalom csökkentésére,a gerinc körüli izmok és a törzsizmok karban tartására, az izmok megfelelő rugalmasságának fenntartására!

Gyógytorna kismamáknak

Az első és legfontosabb dolog amire fel kell hívnom a figyelmet (bár egyébként maga az állapot is szab némileg korlátokat), hogy az erősítést és a “normál” mozgás és edzéstervet nem erre az időszakra kell elővenni, vagy betervezni! A gyakorlatok lényege az átmozgatás, a kondíció megtartása, légzőgyakorlatok, a gerinc körüli izmok erejének fenntartása, a fájdalom megelőzése, vagy csökkentése!

A gyakorlatsorhoz talajon a háton, (amíg a kismamának kényelmes ez a helyzet) oldalfekvésben és négykézláb helyzetben végzett mozgássor, valamint a gimnasztikai labdán ülve végzett speciális gyógytorna tartozik, ezeket külön-külön, de akár egyben egymás után is végezhetjük! A torna időtartama kb. 50 perc legyen maximum, nem szükséges maratoni gyakorlatsor elvégzése, inkább a többször kevesebbet elve érvényesüljön! Ha a földre fekvés már nem megoldható, akkor lehet ágyon fekve, vagy csak a nagylabdán ülve végzendő gyógytorna rendszeres elvégzése. A nyak és a vállöv gyógytornája a fej és a kar mozgásaival egybekötve hasznos a lazításhoz és az izomegyensúly helyreállításához! A gerinc teljes átmozgatása előre hátra, oldalra és forgásokkal kiegészítve jól megalapozza az izomegyensúlyt és a mozgás harmóniáját.

Trimeszterenként változó torna

  • Az első három hónapban kell leginkább vigyázni a tornával és a mozgással, hiszen ez a legérzékenyebb időszak a kismamának is és a babának is a “bentlakással”. A következő hónapokban a rendszeres, nem megterhelő, de célirányos gyógytorna a megfelelő.

A három trimeszterben különböző terhelés megengedett, de arra mindenképpen figyelni kell, hogy amikor erőtlenebb gyengébb napok vannak, akkor az annak megfelelő terhelést iktassuk be csak, nem kell az erősebb napok szintjére törekedni!

  • A hátonfekvés a második trimesztertől már nem igazán kényelmes akár szédülést is okozhat, ettől nem kell megijedni, de hatékony gyakorlatsor ennek kihagyásával is végezhető.
  • A harmadik trimeszterben a lassú, átmozgató- és légzőgyakorlatok ajánlottak, kis intenzitással, szünetek beiktatásával. A várandósság ideje alatt végig alkalmazható a gimnasztikai labda, amin már az ülés is enyhíti a gerinc terhelését, segíti a helyes tartás kialakítását, illetve az ezen végzett gyakorlatok jól átmozgatják a nyak, vállöv és a gerinc körüli izmokat.

Amire érdemes odafigyelni

A magas, vagy ingadozó vérnyomás, szívritmuszavar, légszomj, nehézlégzés, zsibbadó végtagi fájdalmak, vagy vénás rendellenességek esetén csak alapos orvosi kivizsgálás után, az okok feltárását és a kezelés megkezdését követően kezdhető el a hatékony mozgásterápia! Alapbetegség esetén fokozott figyelemmel és speciális mozgásterápiával kell a kismama-tornába beillesztve vagy külön megtartva a mozgásterápiát alkalmazni és a gyógytorna tervezetébe beilleszteni! Ha a torna alatt bármilyen probléma jelentkezik, vagy a mozgás fájdalmat okoz, azt a kismama jelezze, mert ebben az esetben mindig nagyobb a kockázata a nem megfelelő mozgásterápiának. Enyhe szédülés helyzetváltoztatáskor jelentkezhet, ezt a keringési rendszer terhelésének változása okozza. Amennyiben ez gyorsan elmúlik, vagy enyhül az nem jelent problémát és valószínűleg további kezelést sem.

Ajánlom minden kismamának a mozgás örömének ebben az állapotban való megismerését is, hiszen a boldogság mellé időnként nehezebb napok és fájdalom is társulhat. Enyhítsük ezt a csoportos, vagy egyéni jóleső torna felszabadult érzésével!

Pap Andrea