Kell a tej a gyereknek vagy sem?

Jó ha tehéntejet adunk a legkisebbeknek? Vagy szerezzük be máshonnan a kalciumot? S vajon “tej”-e még a tej? Ezekről írta le véleményét Dr. Bogárdi Mihály gyermekgyógyász.
Egy aggódó nagymama leveléből:
Tanácstalan vagyok unokám táplálása miatt. Lányomék sohase adnak tejet a 16 hónapos unokámnak, azzal a magyarázattal, hogy kap elég sajtot és túrót. A nap folyamán folyadéknak csak vizet adnak. Én úgy emlékszem, a gyermekeim úgy nőttek fel, hogy a tejtermék tartalmú tízórai és uzsonna mellett reggel, de sokszor este is ittak tejet, etettek tejbegrízt, tejberizst.
(M.N. Budapest)
Kedves Nagymama, nem olyan könnyű röviden válaszolni. Az kétségtelen, hogy a tej és a tejet tartalmazó élelmiszerek elsőrendűen fontosak, elsősorban a fejlődőben lévő emberi szervezetnek. Igen ám, de az emberek egy jó része nem képes megemészteni, feldolgozni a tehéntejet, mert hiányzik a belükből néhány bontásukhoz szükséges enzim (a japánok jó része erről „nevezetes”).
 
Tej még a tej?
Aztán vannak olyanok is, akik túlérzékenyek a tej egyes alkotórészeivel szemben. A tápszeripar ezért rengeteg speciális tejport állít elő tehéntejből. Ez mellesleg igen jövedelmező… Közbevetőleg: egy tejmérnök mesélte: tudomásul kell venni, hogy a kereskedelemben kapható tejet „gyártják\”. Ez már messze nem az a tej, ami a tehénből kijön.
 
Mindenkinek a saját anyja tejét!
Minden élőlény csak a saját anyatejét tudja igazán jól megemészteni, feldolgozni. A tehéntej, a kecsketej voltaképpen sok testidegen anyagot tartalmaz, ennek ellenére évezredek óta használják emberi csecsemők táplálására. Persze kellő hígítással, de még így is okozhatnak panaszokat.
Magyarországon a tejet emészteni képtelen, vagy tejérzékenységben szenvedők száma nem nagyon jelentős. Én a pályafutásom során nagyon kevés olyan csecsemővel, vagy kisgyermekkel találkoztam, akinek ilyen problémái lettek volna. Persze ez nem bizonyítja, hogy az ilyen emberek száma jelentéktelen. A szakmai, tudományos cikkek bőségesen foglalkoznak e kérdéssel.
Ami pedig a táplálkozástudományt és a szokásokat illeti: elég sokan vannak, akik például vegetáriánusok és a fejlődő gyerekeiknek se adnak (nélkülözhetetlen) állati fehérjét. És mégis, minden tudomány ellenére, ezek a gyerekek is felnőnek…
 
Kalcium nem csak a tejben van
Kalciumhoz más táplálékból is hozzá lehet jutni. A fogak romlása és a kalciumbevitel mértéke között nincsen szoros összefüggés, ugyanis a kalcium beépüléséhez más is kell (pl. D vitamin), de a fogak épségéhez még másra is (például fogkefére…) is szükség van.
 
Tejfogyasztás – mértékkel
Összefoglaló véleményem tehát: a tejet, tejeskávét, kakaót, tejbegrízt, stb. nem ajánlatos teljesen mellőzni, de napi kb. 250 – 300 g-nál többet én sem ajánlok. Hasmenés, fokozott bélgáz-képződés, súly-stagnálás, bizonytalan hasi panaszok stb. esetén meg kell vizsgálni, vajon nem a tej okozza-e ezeket a tüneteket. A sajt, túró stb. nagyrészt valóban pótolja azokat az anyagokat, amik a tejben vannak, hiszen ezek tejből készülnek.
 

Dr. Bogárdi Mihály