Így legyünk boldog kismamák II.

A várandósság kezdetétől sokféle élettani hatás indul be a kismama életében. Nézzük, melyek ezek, s az esetleges kellemetlenségeket, hogyan kerülhetjük el!

Cikkünk első részét itt olvashatja el.

A várandósság idején, az élettani változások miatt, megváltozik az anya szervezetének működése . Több szervrendszer működését érinthetik ezek a változások.

  • Gyakran lép fel az első harmadban hányinger, hányás és a gyomorban a sósavtermelődés fokozódása gyomorégést válthat ki.
  • A megnövekedett súly és a növekvő baba tápanyagigénye megterhelő a keringési rendszerre. Ilyenkor fordul elő a nehézlégzés esetleg „ritmuszavar”.
  • A vérnyomás értékei is változhatnak. A kiválasztórendszer működését megzavarhatja, hogy csökken a vékonybelek perisztaltikája, a vastagbélben fokozódik a víz visszaszívása, amely székrekedéshez és aranyeres csomók képződéséhez vezethet.
  • Epepangás jöhet létre.
  • Nő a vérben a koleszterin és a vérzsír szintje.
  • A vérképző-rendszer nem tart lépést a megnövekedett igénnyel, a vasszükséglet a 4. hónaptól duplája a fogamzás előttinek.
  • A csontrendszer változása magában rejti a statikai változást és a megnövekedett kalcium és egyéb ásványi anyag igényt is.
  • A fogak fokozott romlása alakulhat ki a savas vegyhatás, a nyál összetételének megváltozása és a megnövekedett kalciumigény miatt.
  • Az anyagcserében bekövetkező változások a legjellemzőbbek. Az alapanyagcsere növekszik, az éhgyomri vércukorszint kisebb fokú csökkenése, az étkezés utáni pedig a normálistól pici növekedése figyelhető meg.
  • Nő a szervezet víztartalma és az ásványi anyagok igénye.
  • Különböző bőrelváltozások jelenhetnek meg a hormonális változásokkal összefüggésben.
  • Terhességi csíkok alakulhatnak ki a fokozott feszülésnek kitett bőrfelületeken.
  • Várandósság alatt fokozatosan gyarapszik a testtömeg, normális esetben, megfelelő táplálkozás mellett a 4. hónaptól hetente 30-50 dkg.

Néhány védőnői tanács

  • reggeli rosszullét (hányinger, étvágytalanság) esetére

Főleg reggel jelentkezik, általában a 3-4. hónaptól megszűnik. A felkelés előtti gyenge koffeinmentes tea, kétszersült vagy pár szem keksz segíthet, de egy pohár tej vagy joghurt elfogyasztása is enyhítheti a tüneteket. A folyadék mindig legyen hűvös, melynek kis kortyokban történő fogyasztása napközben is segít.

Tanácsos ilyenkor gyakran enni, de egyszerre keveset. Kerüljük az erős illatú, túlságosan jellegzetes ízű, intenzív fűszerezésű ételeket, italokat és azt a helyet, ahol ezek készülnek. Fontos, hogy olyan ételféleségeket válasszunk, amelyek nem fokozzák a hányingerét (ez mindenkinél más), de éhezni nem szabad!

A gyakori hányás könnyen kiszáradáshoz vezethet, ezért nagyon ügyeljünk a megfelelő folyadék bevitelre, főleg a nyári időszakban.

  • gyomorégés esetére

A gyomorban termelődő túl sok sav nemcsak kellemetlen érzést okoz, hanem visszaáramolhat a nyelőcsőbe is, gyomorégést és kellemetlen mellkasi érzést keltve. A magzat növekedésével a méh felfelé nyomja a gyomrot, ilyenkor jelentkezik a panasz. Kerüljük a savtermelést fokozó ételek, italok fogyasztását. Ilyenek a savanyú, ecetes ételek, savanyúság, szénsavas italok.

Étkezés előtt mindig pihenjünk egy kicsit, a lassú evés és a rendszeres testmozgás sokat segíthet. Fontos, hogy élelmi rostokban gazdag legyen étrendje.

Étkezések után soha ne feküdjünk le, egy kis séta vagy könnyebb torna az emésztést segíti és csökkenti a gyomorégést. Nem tanácsos este közvetlenül lefekvés előtt enni vagy állva, kapkodva bekapni az ételt.

  • székrekedés esetére

A székrekedés és következménye az aranyeres csomók is a várandósság kellemetlen velejárói. A bélműködés a hormonszint változásának hatására lelassul. Kivédése érdekében a rostban gazdag táplálkozás ajánlott. Rostban gazdag élelmiszerek a gyümölcs, aszalt gyümölcs, a zöldség és főzelékfélék, a teljes kiőrlésű gabonákból készült pékáru, nagyon jó hatású a zabkorpa és a müzli. Az étrend jó kiegészítője lehet az éhgyomorra, langyosan elfogyasztott kevés gyógy- és ásványvíz. Lényeges a bélizomzat ingerlése és a bélfal mozgásának biztosítása. Ezt elérhetjük a natúr kamilla, vagy hársfatea, a hideg vagy langyos víz fogyasztásával este, vagy reggel éhgyomorra, kinek mi válik be.

A savanyított tejtermékek kefir, joghurt, aludttej, író fogyasztása mindenképpen javasolt, mivel a tejsav és a szénsav ingerfokozó hatása befolyásolja a székletürítést. Van, akinek a rostos gyümölcslé és zöldséglé (szilva, egres, sárgabarack, paradicsom) is segít.

Van, akinek a savanyú káposzta vagy a kovászos uborka leve segít, amit este vagy reggel felkelés után ajánlott fogyasztani.

Az elégtelen folyadékbevitel is okozhat székrekedést, ezért nagyon fontos, hogy figyeljük a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékbevitelre.

  • szapora szívműködés esetére

Oka, hogy a terhes méh különösen az utolsó harmadban felnyomja a rekeszt és a szív helyzete is megváltozik. Ilyenkor gyakran, de keveset együnk. Kerüljük a nehezen emészthető, puffasztó ételeket.

  • kívánósság esetére

A háttérben a hormonháztartás változása áll. Ilyenkor a kismamák az élelmiszerek bizarr kombinációját kívánják. Nem kell lemondani a vágyott ételről, csak fontos, hogy betartsuk a mértékletesség szabályát, ügyeljünk rá, hogy kívánósságunk ne vezessen egyoldalú táplálkozáshoz.

  • bizonyos ételek elutasítása esetén

Gyakori jelenség, hogy az addig kedvelt ételek, italok undorodást, rossz közérzetet, fejfájást, stb. okoznak. A kellemetlen érzés elkerülése érdekében nyugodtan iktassuk ki étrendünkből ezeket az ételeket, italokat. Más élelmiszerrel lehet pótolni őket, így nem okoz tápanyaghiányt.

  • terhességi ödéma esetére

A “vizesedés” fokozott női nemi hormontermelés következménye. Ilyenkor a konyhasó fogyasztás megszorítására van szükség. Nagyon ajánlott a nátriummentes konyhasó használata, illetve az utósózás a család részéről. A „sótlan” étel csak rövid ideig idegen, a fűszerezéssel nagyon jól pótolhatjuk hiányát.

  • terhességi csíkok esetére

A bőr nem tud olyan gyorsan és olyan mértékben tágulni, mint ahogy nő a kismama hasa, melle. A bőr alatti kötőszövetben a rugalmas rostok elszakadnak. Az elvékonyodó területeken átütnek az erek, kékes vörös csíkok keletkeznek, melyek a szülést követően elhalványulnak, gyöngyházfényűvé válnak. A különböző testgyakorlatok, a helyi masszázs, a magas E-vitamin tartalmú élelmiszerek, gabonafélék, csírák, növényi olajok, csonthéjasok, zöldleveles növények bőséges fogyasztásával lehet csökkenteni kialakulásukat. Nagy szerepe van a ma már elérhető áron beszerezhető krémeknek, helyi masszírozásnak, de jó hatású lehet a meleg és a langyos zuhany váltogatása is.

  • visszeres láb esetére

A keringés megnövekedett terhelése okozza. Eleinte a „nehéz láb” -érzése jelzi jelentkezését. Nagyon sokféle gyógynövény alapanyagú krém segíthet, de minden esetben mutassuk meg orvosnak is. Fontos, hogy már a várandósság elején figyeljünk rá, hogy ülés közben feltegyük a lábunkat. Otthon igyekezzünk olyan pózban elhelyezkedni, hogy lábunk legyen felpolcolva, vagy nyújtott ülésben helyezzük el lábunkat. Nagyon hasznos a lábak hideg, meleg vízzel váltakozó zuhanyozása. Hasznos az úszás. Visszeres lábat napoztatni tilos.

  • a tisztaság fél egészség

Ez a régi mondás ma már senkit sem lep meg. Minden nő szeret csinos lenni ez fokozottan igaz a kismamákra, hiszen óriási az igényük a szeretetre, támogatásra, elfogadásra ebben az állapotban.

A mai kor igénye, hogy a várandósok fittek legyenek, ennek érdekében szívesen tesz meg mindent a kismama, hiszen világos számára, hogy születendő gyermeke jövőjét, egészségét alapozza meg megfelelő életmódjával. A fenti néhány jó tanáccsal a védőnők szeretnének a napi kellemetlenségek elkerülésében segítséget nyújtani. Csak az a kismama tud a kihívásoknak megfelelni, akit nem gyötörnek a testi változások.

Csősz Katalin
védőnő