Karácsonyi dilemmák

A szülő feladata, hogy elősegítse a gyermekének a karácsonyhoz való pozitív viszonyát, hogy a gyermek belsővé tegye a szeretet jelentőségét és értékét.

Egyes pszichológusok szerint a kicsiket, a karácsony előtti időszakban egy sor kérdés nyomasztja:
• Ha nincs is Jézuska, akkor lehet, hogy másban is hazudtak a szülők?
• Akkor nincsenek jó tündérek, varázslat sem?
• A hívő családok gyermekeinek pedig még nagyobb dilemma ez, hiszen a hittanórán is hallanak Jézusról, az ünnep jelentőségéről. Más szakértők azonban úgy vélik, hogy a Jézuska-mese egyáltalán nem ártalmas a gyerekekre nézve, sőt a mítoszok, mesék és rituálék inkább gazdagítják a fantáziájukat, ellenpontozzák a sokszor rideg, racionális valóságot. Az embereknek szerintük mindkettőre szükségük van, a fel világosult gondolkodásra éppúgy, mint a csodák erejébe vetett hitre.
A gyerekek 4 éves korukig egyébként sem tudnak különbséget tenni a valóság és a képzelet között. Ha ilyenkor felmerül bennük a kérdés, hogyan érkezik a Jézuska, a Miku lás, ha a rénszarvasok nem is tudnak repülni, akkor elérkezett az ideje, hogy elmagyarázzuk nekik, hogy ez is csak egy történet, egy szép mese. Az ajándékok pedig nem az égből pottyannak, hanem anyu és apu hozza őket, mert ezzel is szeretnék kifejezni a szeretetüket.

A fotók illusztrációk: pixabay.com

Ajándékok, de mennyit?
A gyermekes szülők többsége előszeretettel ajándékozza túl gyerekeit az év minden időszakában, miért cselekedne másként karácsonykor?
A szociológusok szerint viszont létezik a túl sok ajándékfogalma, ami egyes esetekben bizony akár káros hatással is lehet a gyermekekre. A szakemberek szerint egyre gyakrabban tapasztalható hiba a szülők részéről, hogy rendszeresen túlajándékozzák a gyerekeiket. Mi pszichológusok pedig úgy fogalmazunk, hogy a túlköltekezés, a sok ajándék, vagyis minél több a „túl”, annál inkább érvényesül a kompenzáció, mint eszköz.
A ló másik oldala, ha a szülő megfosztja a gyermekét az ajándék örömétől, csak mert saját eszméjét rá akarja erőltetni a gyermekére. Egy 5-6 éves gyermek még nem tud átvitt értelemben gondolkodni, ő még nem érti, hogy az ajándéknak van szimbolikus ereje. Számára tehát fontos az ajándék. Egy üres doboz és egy puszi, na meg a tanító jellegű maszlag, miszerint „fiam, nem az ajándék a fontos”, csak zavart okoz egy gyermekben. Természetesen később ő maga rá fog jönni, hogy a karácsony egyszerre szól a szeretetről, ajándékozásról, rituálékról, együttlétről… ekkor már valóban csökken a gyermek számára is az ajándék nagysága, milyensége, értéke.
Makai Gábor
klinikai szakpszichológus
az MPE kandidátusa
www.makaigabor.hu
makai.pszichologus@gmail.com
A cikk a Patika Magazin decemberi számában jelent meg!