A női keblek – mellerősítő gyakorlatokkal

Ez a testrész maga a nőiesség szimbóluma. Általa jut kifejezésre a szépség, az érzékiség és az anyaság is. Szép, telt, feszes formája vonzza a férfitekinteteket. De a kevésbé feltűnő, kislányos fajtája is lehet igen vonzó. Témája kétségkívül foglalkoztat minket, nőket. Hiszen e fizikai adottság jelentősen hozzájárul alapvető női kisugárzásunkhoz.

A női domborulatok a tinédzserkorban indulnak fejlődésnek. Későbbi alakulásukban pedig számtalan tényező közrejátszik – hormonok, a kötőszövet felépítése, testsúlyingadozás, terhesség-szoptatás, edzés, táplálko-
zás is. Méretük és formájuk genetikailag adott, sőt az is, hogy az élettani változásokra (pl. a szoptatás) hogyan reagálnak. A női keblek illeszkednek testalkatunkhoz.
Sőt egyes elméletek szerint még a lelki beállítottságunkról is sokat elárulnak. Egy biztos, a telt kebleket ugyanúgy meg kell tanulni viselni, mint a kevésbé feltűnő fajtáit. Hiszen szembetűnővé akkor válhatnak, ha gazdájuk magabiztos testtartással, ízléses öltözékkel fel is vállalja önmagát és a hatást, amelyet kelt vele.
Ahogyan kislányból nagylánnyá cseperedünk, majd anyává válunk, testileg éslelkileg is átformálódunk. Női mivoltunk egyre összetettebbé válik. És amennyire megtanuljuk a melleinket„viselni”, úgy tudjuk nőiességünket is elfogadni és felvállalni. S bár tényleges vonz-erőnk nem csak a fizikai adottságunkon múlik,szeretnénk mégis megérteni, hogy melleink miért olyanok, amilyenek. Milyen változáson mennek keresztül a terhességgel és a szoptatással?

Fotók: pixabay.com

Vissza tudnak-e alakulni a szoptatás után? Feszességüket, teltségüket elő tudjuk-e segíteni különböző praktikákkal? 
Egy kis anatómia
Az emlő elsősorban a mirigyes állományból, valamint az emlő formáját adó zsír- és kötőszövetből áll. A mirigyes állomány a tejet termelő lebenykékből, illetve tejcsatornákból áll. Az emlőkben izomszövet nincs, a mellkasfali izmok az emlők alatt helyezkednek el. A kebleink mérete és formája leginkább a benne lévő zsírszövet mennyiségétől, valamint a kötőszöveti csíkok feszességétől függ. Kötőszövete a változásokra mindig igen érzékenyen reagál. A mell feszessége a hirtelen súlyváltozás, illetve a terhességgel és a szoptatással járó méretváltozások hatására csökken leginkább. De sajnos megereszkedését akár alkati tulajdonság is okozhatja.
A tévhitek elkerülése végett fontos kiemelni, hogy a mellizom edzése alapvetően nincs befolyással a női
mell zsírtároló szöveteire, vagyis a mellek maguk nem lesznek sem nagyobbak, sem kisebbek attól, hogy valaki melledzést végez. Viszont a zsírtároló mellszövetek alatt lévő izom edzésével a mellizom vastagodni kezd, és a mell ezáltal megemelkedhet.
Változások – terhesség és szoptatás
A terhesség alatt és a szoptatás során, a tejtermelés következtében jelentősen megváltoznak melleink. A szoptatás alatt az emlők oly mértékben megduzzadnak, hogy akár 2-3 számmal is nagyobb melltartóra lehet szükségünk. Ez az örömteli átalakulás azonban átmeneti, hiszen a szoptatás befejeztével a mellek újra kissebbé válnak. A tejmirigyek működésbe állásával egy életre megváltozik a mell szerkezete. Fontos azonban felhívni a figyelmet arra, hogy a szoptatás maga kevésbé van hatással a mellek jövőjére. Sokkal inkább hagy nyomot a nagymértékű méretváltozás. Éppen ezért nem szabad megvonnunk a szoptatás élményét sem a babától, sem önmagunktól. Ha a terhesség-szoptatás időszakában megtettünk minden óvintézkedést, akkor a szoptatás elmúlásával az emlők többé-kevésbé visszanyerik eredeti formájukat (talán egy kicsit lazább szerkezetben).
Mellizom-erősítő torna
Mellizom-erősítő gyakorlatokat a várandósság ideje alatt és az után is bátran végezhetünk, figyelembe véve a mell
feszülésének mértékét. az egyszerű erősítőgyakorlatok a szoptatást nem befolyásolják. Az alapozó tornát kevés ismétlésszámmal érdemes kezdeni, a 3. hónap után pedig bátran lehet növelni a terhelés mértékét.
1. gyakorlat: Térdelő ülésben (vagy ülésben), egyenes gerinccel, mellső középtartásban hajlítsd a könyököd
90 fokos szögben, a tenyereid egymás felé néznek, a csuklót és a könyököt is érintsd össze. Így emeld
a karokat vállmagasságból a legmagasabb pontig, majd engedd vissza. Szép lassan végezd a gyakorlatot, ismé-
teld 10-szer. (Két db kézisúlyzóval vagy azt helyettesítő két dl-s vizespalackkal is kipróbálhatod.)
2. gyakorlat: Térdelő ülésben (vagy ülésben), egyenes gerinccel, mellső középtartásban hajlítsd a könyököd
90 fokos szögbe, közben szorítsd a kezeket ökölbe, a csuklót és a könyököt is érintsd össze. A könyököt és
az alkart távolítva egymástól lendületesen nyisd szét őket (a könyök maradjon végig vállmagasságban, az alkarok párhuzamosan), majd zárd be. Ismételd a gyakorlatot 10-szer. (Két db kézisúlyzóval vagy azt helyette-
sítő két dl-s vizespalackkal is kipróbálhatod.)
3. gyakorlat: Állj kartávolságban a falhoz. Támaszkodj enyhén a falnak kézzel (karok mellső középtartásban),
majd lökd el magad attól úgy, hogy magas tartásba emeled a karokat. Lassan dőlj vissza a falhoz, majd újra
lökd el magad. Ismételd a gyakorlatot 10-szer.
+1 A baba emelése kar- és mellizom-erősítő hatású. A baba élményteli emelgetését így felhasználhatod mell- és karizom-erősítés céljára is. Ezt a közös gyakorlatozást azonban csak kb. 7 hónapos kortól ajánljuk, amikor a baba már biztosan tartja magát. Álló, ülő vagy fekvő helyzetben emeld a babát mellhez tartásból magastartásba vagy mellső középtartásba.
További erősítő baba-mama gyakorlatok a Gyermeked a személyi edződ című könyvben.
Csoba Ildikó
a Gyermeked a személyi edződ című könyv szerzője
A könyv megrendelhető itt