A helyes testtartás

Az állandó feszültség első testi jelei izmainkban, tehát tartásunkon figyelhetők meg: a stressz hatására először a nyaki és hátizmok feszessége jelentkezik, mely rövid idő alatt állandósul.

A görnyedt testtartás nemcsak nyak- és hátfájást okozhat, hanem a belső szervek összenyomásával azok működése is romlik. Ha viszont jó a testtartás, egyenletesen oszlik el a test tömege, így az izom- és csontrendszer normálisan működhet, képes védeni a sérülések és az ízületek kopása ellen.

Jó testtartás, magabiztos megjelenés

A helyes testtartástól a test jóval fiatalabbnak néz ki. A helyes testtartás hatására jobban áramlik a testben a vér és az energia, könnyebb a légzés és az emésztés, nem görcsölnek be a váztartó izmok, a helytelen terheléstől mentesül a térd és a csípő, sem a lábaknak, sem a gerincnek nem kell többletterhet viselniük. A jó izomzatú, megfelelő testtartású ember megjelenése magabiztos, jó benyomást kelt.

Milyen a jó testtartás?

Jó testtartás közben a gerincoszlop felveszi a normális görbületeit, a vállak hátratolódnak, a has behúzódik, a mellkas kiemelkedik, a fej felemelkedik. Oldalnézetből a külső hallójárat, a vállízület középpontja, a csípő- és térdízület valamint a külső boka elülső széle egy függőleges vonalba esik. A helyes testtartás szokatlan, fárasztó, kényelmetlen lehet azoknak, akik már évek vagy évtizedek óta görbén állnak. Ennek oka a helytelenül kifejlődött izmokban keresendő. A rendszeres szoktatással, a hátizmok és hasizmok megerősítését célzó gyakorlatokkal ez a fárasztó érzés el fog tűnni, a korábbi tartási és egyensúlyi panaszokkal együtt.

Tipp:

  • Állás, járás közben képzelje el, hogy a feje legmagasabb pontjához egy képzeletbeli zsinórt erősít, ez felfelé húzva a gerincet, teljes lefutásában megfelelő tartásba igazítja.
  • Állás, járás közben képzelje el azt, hogy a feje lufi könnyedségű. Úgy tudja tartani, hogy nem is terheli vele a nyakat vagy a gerincoszlop további részét. Mivel könnyű, szinte felfelé emelkedik…
  • Tegyen a fejére egy kisebb méretű könyvet. Próbálja állás, majd járás (és ülés) közben megtartani a testtartást. Tehát a feladat az, hogy a könyv a fején maradjon.
  • Ülés közben a vállat ne ejtse előre, a lapockák közelítsenek egymáshoz, a testsúlyt igyekezzen igazságosan eloszlatni a két ülőgumón, a két talpad legyen a talajon, enyhén támaszkodjon rajtuk.

A rossz testtartás következményei

  1. Az állandó aszimmetrikus testtartás (ha az egyik lábra tartósan több súly nehezedik) miatt súlyos csípő-, térd- és bokaízület bántalmak alakulhatnak ki.
  2. A megfeszített térd túlterheli a térdízületet, túlfeszíti a térdhajlatot, elveszi a munkát a comb és a fenék izmaitól, így azok egyre inkább elsatnyulnak.
  3. A beesett mellkas és az előreesett váll miatt kisebb a tüdőkapacitás, kevesebb oxigén jut a vérbe.

Csoba Ildikó
testnevelő